ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η ιστορική πορεία ως αδιάσπαστο σύνολο

Στην «Κ» μίλησαν οι επιμελήτριες και ο εικαστικός του MAMA, και η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Video Art Μηδέν

Στην «Κ» μίλησαν οι επιμελήτριες της έκθεσης και μέλη του πολιτιστικού οργανισμού MAMA Contemporary, Γιούλα Χατζηγεωργίου και Σουζάνα Αναστάση, η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ Video Art Μηδέν, Γιούλα Παπαδοπούλου και ο εικαστικός Μάκης Φάρος της πλατφόρμας Tilt, που έλαβε μέρος στις εκθέσεις που παρουσιάστηκαν. Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός, MAMA (Making Art Meeting Art) Contemporary ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στο πλαίσιο του Προγράμματος για την Πολιτιστική Αποκέντρωση του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, εγκαινίασε τις εικαστικές εκθέσεις και παρεμβάσεις «Συμπλέξεις», στην ύπαιθρο της Πάφου, στα χωριά Φύτη, Μεσόγη και Κισσόνεργα. Όπως είπε στην «Κ» η επιμελήτρια των εκθέσεων Γιούλα Χατζηγεωργίου για την πολιτιστική κληρονομιά, «οτιδήποτε δημιουργεί ένας λαός, αντέχοντας τη φθορά του χρόνου και αποδεικνύοντας τη λειτουργικότητα και την αξία του, παραδίδεται από γενιά σε γενιά, αποτελεί την ιστορική πορεία του τόπου και τη φυσική του συνέχεια ως ένα αδιάσπαστο σύνολο».

Γιούλα Χατζηγεωργίου- Revive

–Ποιος είναι ο στόχος του MAMA Contemporary;

–ΣΟΥΖΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ (εικαστικός): Δημιουργήσαμε το MAMA (Making Art Meeting Art Contemporary) που αποτελείται από τους Ανδρέα Σάββα (εικαστικός), Γιούλα Χατζηγεωργίου (εικαστικός), Γιάννης Οικονόμου (εικαστικός) και Σούζη Αναστάση (ιστορικός) τον περασμένο Φεβρουάριο, μέσα στην καραντίνα. Νιώσαμε την ανάγκη να ξεκινήσουμε τον οργανισμό γιατί διαπιστώσαμε ότι μετά το πέρας της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας Πάφος 2017, επικρατούσε μια αδράνεια στον τομέα του πολιτισμού στην Πάφο, σαν να μην έγινε ποτέ η πολιτιστική πρωτεύουσα, καμία συνέχεια. Έτσι αποφασίσαμε να δράσουμε με τις δικές μας δυνάμεις, δημιουργώντας το ΜΑΜΑ που είναι ένας πολιτιστικός μη κερδοσκοπικός οργανισμός, που ο βασικός του στόχος είναι να προωθήσει τις τέχνες μέσα από μοντέρνες πλατφόρμες και να προωθήσει εξελισσόμενους καλλιτέχνες από τους χώρους της τέχνης, της γλυπτικής, του video art, του θεάτρου, του performance και της μουσικής.

–Πείτε μας για τους καλλιτέχνες και τα έργα που παρουσιάστηκαν από το Video Art Μηδέν;

–ΓΙΟΥΛΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ: Έχουμε τη χαρά να συμμετέχουμε στην έκθεση με έξι έργα που αξιοποιούν στοιχεία από παραδοσιακές μορφές τέχνης, θέτοντας ερωτήματα για το πώς μπορούν να συνδεθούν με το παρόν μέσα από νέες εικαστικές φόρμες. Ο Milan Zulic ξηλώνει σταδιακά μια δαντέλα της γιαγιάς του, σκανάροντας κάθε στάδιο και την «ξαναδημιουργεί» ψηφιακά μέσα από ένα stop motion animation, σε ένα λιτό και συμβολικό βίντεο για τον «κύκλο της ζωής». Η Ευαγγελία Μπασδέκη και η Φανή Σοφολόγη παρουσιάζουν δύο performance αντίστοιχα, με κοινό στοιχείο δράσης το κέντημα: η Μπασδέκη, κεντώντας κυριολεκτικά το ίδιο της το σώμα με τις εικόνες της Μόνα-Λίζα και του Μίκυ-Μάους και η Σοφολόγη κεντώντας σε καμβά την εικόνα της, σε μια σύνθεση που αναπαράγει –και καδράρει επαναληπτικά– τον εαυτό της, συνδέοντας το έργο της με αναλύσεις του Γκυ Ντεμπόρ για τη σχέση βιώματος και αναπαράστασης-θεάματος. Ο Νίκος Γιαβρόπουλος αντλεί έμπνευση από τη ζωγραφική παράδοση, ανασκευάζοντας με ανατρεπτικό τρόπο τη διάσημη «Δαντελού» του Βερμέερ, σχολιάζοντας ταυτόχρονα τα έμφυλα στερεότυπα, όσο και τη σχέση/αντίθεση της χειρωνακτικής και βιομηχανικής παραγωγής. Η Αντιγόνη Μιχαλακοπούλου παρουσιάζει ένα μέρος του διαδραστικού της πρότζεκτ This garden will grow, στο οποίο «δανείζεται» γλάστρες με φυτά από εθελοντές συμμετέχοντες, δημιουργεί ιδιότυπες αρχιτεκτονικές κατασκευές που βασίζονται σε μια ελεύθερη εκδοχή καλαθοπλεκτικής με φυσικά υλικά και τις επιστρέφει στους ιδιοκτήτες τους. Το έργο αντλεί έμπνευση από τη φιλοσοφία της Ανατολής, το ιαπωνικό Wabi Sabi και τη διαλογιστική πρακτική της φροντίδας των καλλωπιστικών φυτών, αλλά μιλάει ουσιαστικά για την επικοινωνία και την επαφή τόσο των ανθρώπων μεταξύ τους όσο και με τη φύση. Τέλος, οι Γιούλα & Όλγα Παπαδοπούλου παρουσιάζουν ένα βίντεο όπου έργα διάσημων μοντερνιστών μεταμορφώνονται σε κεντήματα σταυροβελονιάς, κάνοντας ένα χιουμοριστικό σχόλιο για το πώς κάθε τι «σύγχρονο» και «πρωτοποριακό» καταλήγει «παραδοσιακό» με την πάροδο του χρόνου.

Μάκης Φάρος

–Με ποιο τρόπο μπορεί η παράδοση του τόπου να μείνει ζωντανή και με ποιο τρόπο μπορεί η νέα γενιά ν’ αφήσει το δικό της αποτύπωμα στην ιστορία μας;

–ΓΙΟΥΛΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ (εικαστικός): Η παράδοση σε κάθε τόπο είναι ένας διαρκής κύκλος ανάμεσα σε καθετί που γεννιέται και παλαιώνει, για να προκύψει ξανά κάτι καινούργιο. Μια συνεχής πορεία από το παρελθόν προς το παρόν και αντίστροφα. Έτσι οτιδήποτε δημιουργεί ένας λαός, αντέχοντας τη φθορά του χρόνου και αποδεικνύοντας τη λειτουργικότητα και την αξία του, παραδίδεται από γενιά σε γενιά, αποτελεί την ιστορική πορεία του τόπου και τη φυσική του συνέχεια ως ένα αδιάσπαστο σύνολο. Η παράδοση της οποίας, η προστασία και η ανάδειξή της έχουν καθοριστική σπουδαιότητα και αποτελεί ατομική υποχρέωση και συλλογική ευθύνη.

–Τι είναι αυτό που ανακαλύψατε για την πολιτιστική κληρονομιά;

-Γ.Χ.: Η πολιτιστική κληρονομιά δημιουργεί υψηλές προστιθέμενες αξίες και μετρήσιμες θετικές εξωτερικές οικονομίες λόγω της διασύνδεσής της με παραγωγικούς κλάδους. Από άποψη οικονομικής - κοινωνικής και πολιτισμικής αποτελεί για τις σύγχρονες κοινωνίες ένα πολύτιμο κεφάλαιο, γεννάει αξίες κριτικής σκέψης, γνώση του παρελθόντος και σοφία για το επερχόμενο μέλλον. Μέσα από τη μελέτη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς μπορούμε να ανακαλύψουμε την πολυμορφία μας και να ξεκινήσουμε ένα διαπολιτισμικό διάλογο σχετικά με το τι έχουμε κοινό με το παρελθόν, με ποιον άλλον καλύτερο τρόπο μπορούμε να εμπλουτίσουμε τη ζωή μας από το να ερχόμαστε σε επαφή με κάτι τόσο θεμελιώδες και όπως λέει ο ευρωπαίος επίτροπος πολιτισμού, Tibor Navracsics: «Η πολιτιστική μας κληρονομιά δεν συνιστά απλώς ανάμνηση του παρελθόντος μας, είναι το κλειδί του μέλλοντός μας».

Το παρελθόν ως φορέας αξίων

Γιάννος Οικονόμου- Transitional Echoes

Έλενα Σαμμούτα Σκιάχτρο(4ο έτος, Σχολής Καλών Τεχνών ΤΕΠΑΚ) 

–Με ποιο τρόπο τα καινούργια σύγχρονα έργα τέχνης συνδέονται με το παρελθόν;

–ΜΑΚΗΣ ΦΑΡΟΣ (εικαστικός – Tilt): Κατ’ αρχήν δεν μπορεί να δει κανείς μεμονωμένα τη σύγχρονη πραγματικότητα. Το παρελθόν είτε σαν φορέας αξιών που θα πρέπει να επανερμηνευθούν, είτε σαν πηγή σταθερών αναφορών, που πολλές φορές ακόμα και ασυνείδητα επιδρούν επάνω μας, είναι ζωντανό. Ειδικά η παραδοσιακή αισθητική, κοιτάζοντάς την λεπτομερειακά έχει δώσει ουσιαστικές δομικές λύσεις σε ποικίλα προβλήματα σαν σημαντικός φορέας της ομοιόστασης μέσα στον πολιτισμό. Οι λύσεις αυτές αποτελούν έμπνευση για εμάς και τις συναντάμε αναπροσδιοριζόμενες σε πολλά σύγχρονα έργα.

Ζωή Πυρίνη, Μάκης Φάρος, Τάκης Ζερδεβάς- Within

–Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια; Θα παρουσιάσετε και ένα καινούργιο project με βάση τον ήχο...

–ΓΙΟΥΛΑ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ: Για την επόμενη χρονιά σχεδιάζουμε το Διεθνές Ηχητικό Φεστιβάλ στο οποίο καλλιτέχνες από Κύπρο και άλλες χώρες θα δημιουργήσουν ηχητικά περιβάλλοντα μέσα σε αρχαιολογικούς χώρους στην Πάφο. Στόχος μας είναι να θεσμοθετηθεί και να παρουσιάζεται κάθε καλοκαίρι. Θα συνεχίσουμε τη συνεργασία μας με το Διεθνές Φεστιβάλ Μηδέν όπου θα εκθέσουμε στον χώρο μας και σε εξωτερικούς χώρους βίντεο από διεθνείς καλλιτέχνες που το Φεστιβάλ θα φιλοξενήσει την επόμενη χρονιά. Επίσης, θα πραγματοποιήσουμε μια ενδιαφέρουσα έκθεση που θα παρουσιαστεί στον χώρο του MAMA με επιμελητές τον Στρατή Πανταζή (Ελλάδα) και την Έλενα Παναγιώτοβα (Ρουμανία) το θέμα της θα είναι η «αντανάκλαση της χριστιανικής παράδοσης στο σύγχρονο έργο». Η έκθεση θα παρουσιαστεί μετά την Κύπρο, στη Σόφια και στην Αθήνα. Φιλοδοξούμε, επίσης, να δώσουμε «βήμα» μέσα από τον χώρο μας σε νέους καλλιτέχνες για να εκθέσουν τη δουλειά τους. Τέλος, ελπίζω να ευοδωθεί η συνεργασία μας με τον σπουδαίο γλύπτη – κεραμίστα Βαλεντίνο όπου νέοι κεραμίστες και γλύπτες θα δημιουργήσουν έργα που σαν αναφορά θα έχουν το έργο του σπουδαίου καλλιτέχνη.

Κεντρική Εικόνα: Ανδρέας Σάββα- Weaving the dream

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Στο Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή στα Πλατανίσκια θα παρουσιαστούν χαρακτικές εικονογραφήσεις μιας περιόδου 46 χρόνων, από το ...
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Το κοινό προσκαλείται να παρακολουθήσει τη δημιουργική διαδικασία του καλλιτέχνη από τις 28 Φεβρουαρίου, ενώ η μεγάλη τελετή ...
Kathimerini.com.cy
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
X