ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Η πανδημία, μία πύλη που οδηγεί στο μέλλον

Η εικαστική έκθεση που εκφράζει απολύτως το πνεύμα της εποχής που ζούμε

Kathimerini.gr

ΤΗΣ ΜΑΡΩΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥΣ

Με μια εικαστική έκθεση που εκφράζει απολύτως το πνεύμα της εποχής που ζούμε –συνθετικό, ενοποιητικό και υπερόριο– εγκαινιάζεται ο αναμορφωμένος χώρος του πρώην Δημόσιου Καπνεργοστασίου – Βιβλιοθήκη και Τυπογραφείου της Βουλής, στις 11 Ιουνίου.

Η ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης «Portals | Πύλη» πραγματοποιείται στο πλαίσιο της συνεργασίας της Βουλής των Ελλήνων και του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, και αυτή η συνέργεια υπογραμμίζει εξαρχής τον πολύπλευρο χαρακτήρα της. Επιπλέον, αμέσως μετά το τέλος των περιορισμών, τοποθετεί και πάλι την Αθήνα στον χάρτη με τις πρωτεύουσες από όπου περνούν οι διεθνείς καλλιτεχνικοί δρόμοι. Οι δύο επιμελήτριες, Ελίνα Κουντούρη, διευθύντρια ΝΕΟΝ, και Μαντλέιν Γκρίνσταϊν, Pritzker Director στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Σικάγου, στρέφουν το βλέμμα στην παγκόσμια σκηνή της σύγχρονης τέχνης, επιλέγουν και μεταφέρουν 59 καλλιτέχνες από 27 χώρες στο εξαιρετικό κτίριο της οδού Λένορμαν, έναν σύγχρονο πολιτιστικό πυρήνα, ανοιχτό σε όλους.

Aπόστολος Γεωργίου, «Untitled» (2020).

Εμπνευση για την έκθεση αποτέλεσε ένα άρθρο της συγγραφέως Αρουντάτι Ρόι, στο οποίο η πανδημία παρομοιάζεται με πύλη, ένα σημείο μετάβασης από τον παλιό κόσμο που γνωρίζαμε στον νέο που διαμορφώνεται. Για τη Ρόι, η πανδημία δημιούργησε εντός μας αλλά και σε συλλογικό επίπεδο ένα ρήγμα. «Μπορούμε να επιλέξουμε να περάσουμε την πύλη», προτείνει, «σέρνοντας πίσω μας τα κουφάρια από τις προκαταλήψεις και το μίσος μας, την πλεονεξία μας, τις τράπεζες δεδομένων και τις νεκρές ιδέες μας, τα νεκρά ποτάμια και τους μολυσμένους ουρανούς μας. Ή μπορούμε να τη διαβούμε ανάλαφρα, με λίγες αποσκευές, έτοιμοι να φανταστούμε έναν άλλο κόσμο».

Γιάννης Κουνέλλης «Untitled» (1988).

Συντονισμένοι σε αυτό το μήκος κύματος, καλλιτέχνες με διαφορετικές καταβολές και προέλευση δημιουργούν έργα με τη χρήση διαφόρων μέσων –εγκαταστάσεις, εικαστικά, γλυπτικά, φωτογραφία και performance– και αναπτύσσουν θέματα όπως η κίνηση, το κοινό βίωμα, η σύνδεση, το σπίτι. Η δουλειά τους εξερευνά τη σύγχρονη πραγματικότητα και αποτίνει φόρο τιμής σε έναν κόσμο που χρειάζεται –περισσότερο από ποτέ εδώ και πολλές δεκαετίες– σύμπνοια και θεραπεία. Με τη δουλειά τους εκφράζουν τον πλουραλισμό των ιδεών τους και προσεγγίζουν ζητήματα που αφορούν την ιδιωτική αλλά και τη δημόσια ζωή, την πολιτική, την Ιστορία, την κυρίαρχη κουλτούρα, αλλά επίσης τη μνήμη και το προσωπικό βίωμα. Μεταξύ αυτών, οι 15 νέες αναθέσεις του ΝΕΟΝ ειδικά για τον χώρο του Καπνεργοστασίου εμπλουτίζουν και αναλύουν τις κεντρικές ιδέες της έκθεσης. Αναφέρουμε ενδεικτικά μερικούς από τους Ελληνες καλλιτέχνες που ήδη γνωρίζουμε από προηγούμενες αναθέσεις του ΝΕΟΝ, όπως ο Πάνος Κοκκινιάς και η Μαρία Λοϊζίδου. Στους ξένους προσκεκλημένους, μεταξύ άλλων, παρουσιάζουν το έργο τους ο πολυπράγμων Νιγηριανός σχεδιαστής και επιμελητής Ντούρο Ολάουι, ο Αργεντινός γλύπτης των τεράστιων κατασκευών Αντριάν Βιλάρ-Ρόχας, ο γνωστός μας από τις συμμετοχές του στην Μπιενάλε της Βενετίας Βιετναμέζος καλλιτέχνης Νταν Βο κ.ά.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Ο ζωγράφος και συγγραφέας Ανδρέας Καραγιάν μιλάει στην «Κ» με αφορμή την αναδρομική έκθεση για το έργο του στη Λεμεσό
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ