ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

«Nous ne sommes pas Charlie»

Ο Καραβάτζιο εξανθρωπίζει την πίστη. Εξανθρωπίζει την εικόνα του Ιησού και του δίνει όμορφη σε όψη μορφή, σάρκα και σώμα

Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΝΕΟΚΛΕΟΥΣ

«Φέρε το δάχτυλό σου εδώ και δες τα χέρια μου, και φέρε το χέρι σου και βάλε το στην πλευρά μου, και μη γίνεσαι άπιστος αλλά πιστός». Αυτά είπε ο Ιησούς στον Θωμά κατά την Καινή Διαθήκη και ο «Άπιστος Θωμάς» τοποθέτησε το δάχτυλό του στην πληγή του Ιησού για να πιστέψει ότι απέναντί του είχε τον αναστημένο δάσκαλο του. Ο Μικελάντζελο Μερίτζι ντα Καραβάτζιο ζωγράφισε περίπου το 1602 την πιο πάνω στιγμή, χρησιμοποιώντας ως μοντέλα για την αναπαράσταση αγίων καθημερινούς ανθρώπους, εξαθλιωμένους, φτωχούς και ταπεινούς χαρακτήρες, αλήτες από τον δρόμο και ανήμπορους άστεγους γέρους, με λιγοστά μαλλιά και χαραγμένα από τον πόνο πρόσωπα. Ο Καραβάτζιο εξανθρωπίζει την πίστη. Εξανθρωπίζει την εικόνα του Ιησού και του δίνει όμορφη σε όψη μορφή, σάρκα και σώμα.
Δεν ήταν κάτι καινούργιο για την κουλτούρα των αναγεννησιακών καλλιτεχνών. Ο Μιχαήλ Άγγελος 200 περίπου χρόνια νωρίτερα απεικόνιζε την Παναγία και τον Ιησού με ανθρώπινη μορφή. Σχεδόν 600 χρόνια αργότερα και αφού στην ευρωπαϊκή τέχνη έχει χιλιοσυζητηθεί η δυνατότητα των καλλιτεχνών να απεικονίζουν τα θεία με ελευθερία εκφράζοντας και τη προσωπική τους θεώρηση έφτασε και η σειρά της Κύπρου να μπει στην κουβέντα. Και μπαίνει όσο πιο άτσαλα θα μπορούσε να φανταστεί κάποιος. Με απειλές κατά της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας του καλλιτέχνη, με προσπάθεια κτυπήματος κάτω από τη μέση, επιδιώκοντας να ασκήσουν πίεση στο ΥΠΠΑΝ για απομάκρυνσή του από το δημόσιο σχολείο, χαρακτηρίζοντάς τον ως επικίνδυνο.
Τρέμω να σκεφτώ πώς θα αντιδρούσε το κυπριακό ποίμνιο αν του πόσταραν τα έργα: «Piss Christ» 1987 του Αμερικανού καλλιτέχνη Andres Serrano. Το έργο του Ronald Harrison, «The Black Christ» (1962), το έργο του Chris Ofili «The Holy Virgin Μary» του 1996, το έργο του Cosiμo Cavallaro, «Μy Sweet Lord» (2007) με τον σοκολατένιο γιγάντιο εσταυρωμένο. Το μπρούντζινο γλυπτό του Tiμothy Schμalz, «Hoμeless Jesus» (2013-14) που απεικονίζει έναν άστεγο να ξαπλώνει σε παγκάκι, σκεπασμένο ολόκληρο εκτός από τα γυμνά του πόδια στα οποία φαίνονται οι πληγές από τα καρφιά, ή ακόμα τους εσταυρωμένους του Γάλλου εξπρεσιονιστή ζωγράφου Georges Henri Rouault 1871- 1958. «Nous ne soμμes pas Charlie», λοιπόν.
(Για το πιο πάνω κείμενο δανείστηκα σημεία από τα διαδυκτιακά περιοδικά Lifo και Art net)

Ο κ. Δημήτρης Νεοκλέους είναι εικαστικός καλλιτέχνης

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Ο ζωγράφος και συγγραφέας Ανδρέας Καραγιάν μιλάει στην «Κ» με αφορμή την αναδρομική έκθεση για το έργο του στη Λεμεσό
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ