ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

«Η καλοκαιρινή περίοδος έχει χαθεί»

Οι συναυλίες είναι καιρό τώρα μια δραστηριότητα αδιανόητη

Kathimerini.gr

ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑ ΖΩΗ

Ηταν από τις πρώτες πολιτιστικές εκδηλώσεις που εκ των πραγμάτων μετατέθηκαν ή και ματαιώθηκαν. Ισως είναι και από τις τελευταίες που θα επανέλθουν. Ως κατ’ εξοχήν χώρος συνάθροισης, οι συναυλίες είναι καιρό τώρα μια δραστηριότητα αδιανόητη, με μερικούς διοργανωτές να κάνουν λόγο ακόμα και για ολοσχερή καταστροφή.

«Η ζημία είναι ανυπολόγιστη. Εξαρτάται από το οικονομικό μέγεθος των παραγωγών και συναρτάται με την απώλεια των κερδών αλλά και την ύπαρξη των ανελαστικών εξόδων των εταιρειών», λέει η Κατερίνα Σταματάκη, πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων και managing director της εταιρείας παραγωγής Prospero. Ενδεικτικά, η Prospero ακύρωσε τις συναυλίες όλων των καλλιτεχνών της (όπως των Δήμητρας Γαλάνη, Νατάσσας Μποφίλιου, Ελένης Τσαλιγοπούλου, Φοίβου Δεληβοριά, Σαβίνας Γιαννάτου, Αποστόλη Μπαρμπαγιάννη και Κατερίνας Πολέμη), από τις 12 Μαρτίου μέχρι το τέλος Μαΐου, σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Με δεδομένη την αβεβαιότητα για την πορεία της πανδημίας και τις συνέπειές της, τα σχέδια για την επόμενη μέρα είναι επίσης αδύνατα. «Πριν από το τέλος του Απρίλη δεν μπορούμε να κάνουμε κανέναν προγραμματισμό», λέει η κ. Σταματάκη. «Εκτίμησή μου είναι ότι η καλοκαιρινή περίοδος έχει σχεδόν χαθεί. Ισως προλάβουμε να κάνουμε κάποιες συναυλίες τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο, εφόσον έχει ομαλοποιηθεί η κατάσταση, αν και κάτι τέτοιο δεν είναι ορατό, δεδομένης της μεγάλης οικονομικής κρίσης που θα ακολουθήσει».

Ο Αχιλλέας Σταύρου της GoodHeart Productions, που είχε προγραμματίσει συναυλίες με τα Υπόγεια Ρεύματα, τους Nightstalker, τον Νίκο Γιούσεφ και άλλους, κάνει λόγο για απώλεια χιλιάδων ευρώ σε μια περίοδο που θα «έβγαζε» τα λειτουργικά έξοδα και τους μισθούς της εταιρείας για το καλοκαίρι. «Στην αρχή σκεφτόμαστε να μεταφέρουμε τις συναυλίες λίγο αργότερα, όμως πλέον δεν μπορούμε να δεσμευτούμε για τίποτα», λέει ο κ. Σταύρου. «Ακόμα και για την επόμενη μέρα, δεν ξέρουμε αν ένας χώρος των χιλίων ατόμων θα πρέπει να μειώσει τη χωρητικότητά του. Αν έχουμε εκατοντάδες χιλιάδες ανέργους, δεν ξέρουμε πόσο ανάλαφρα θα ξαναπάει ο κόσμος σε συναυλίες. Κι αυτά ισχύουν παντού. Μια παγκόσμια κοινότητα βρίσκεται στον αέρα».

Στη φεστιβαλική επικράτεια, τα πράγματα δεν διαφέρουν. Σύμφωνα με τον Σταύρο Στριλιγκά, υπεύθυνο της Detox Events (διοργανώτριας του Ejekt Festival, που έχει προγραμματίσει για τις 5 Ιουνίου τη συναυλία των Red Hot Chili Peppers), η ζημία, η καταστροφή, είναι ολοσχερής. «Εχει σταματήσει να υφίσταται το αντικείμενο», λέει χαρακτηριστικά. «Ολο το 2020, ως χρονιά, έχει τελειώσει. Λογικά, δεν θα έχει δοθεί άδεια για συναυλίες το καλοκαίρι, επομένως το Ejekt Festival θα είναι πρακτικά δύσκολο να πραγματοποιηθεί στις 5 Ιουνίου. Μην ξεχνάμε και ότι μιλάμε για συναυλίες “εισερχόμενες”, από χώρες όπου η εξέλιξη της πανδημίας έχει άλλους ρυθμούς».

Αραγε τα μέτρα ενίσχυσης που ανακοίνωσε το υπουργείο Πολιτισμού βοηθούν με κάποιο τρόπο την κατάσταση; Σύμφωνα με την Κατερίνα Σταματάκη, τα θέματα του Πανελληνίου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων ικανοποιήθηκαν σε μεγάλο βαθμό και η ανταπόκριση της κυβέρνησης ήταν θετική και αμέσως. «Βέβαια είναι μέτρα άμεσης και προσωρινής βοήθειας, μέχρι τέλος Απριλίου. Τα μεγαλύτερα προβλήματα έπονται και θα ξαναμπούμε σίγουρα σε νέο διάλογο από αρχές Μαΐου, όταν τα προβλήματα θα έχουν διογκωθεί και διαφοροποιηθεί», επισημαίνει. Ακόμα ένα μέτρο, προσθέτει, θα μπορούσε μεταξύ άλλων να είναι «μια νομοθετική ρύθμιση για τα θέματα ανωτέρας βίας, προκειμένου να σωθούν οι παραγωγοί από δικηγόρους καλλιτεχνών εξωτερικού, που για τον λόγο αυτό δεν επιστρέφουν προκαταβολές».

Από τη μεριά του, ο Αχιλλέας Σταύρου υπογραμμίζει ότι «δεν έχει ληφθεί σχετική μέριμνα για όλες τις ειδικότητες του κλάδου μας, όπως μουσικοί, τεχνικοί, ηχολήπτες, κι έτσι χιλιάδες κόσμου είναι ακάλυπτοι». Για τον Σταύρο Στριλιγκά αυτό που θα είχε νόημα για μια επιχείρηση «είναι στο τέλος της χρονιάς να μην υπάρχει η προκαταβολή φόρου για την επόμενη. Ή η επιδότηση μισθού, όπως γίνεται σε άλλες χώρες. Δεν τίθεται θέμα ότι κάποιες εταιρείες παραγωγής ενδέχεται να βγουν εκτός αγοράς. Μην ξεχνάμε ότι είμαστε το πρώτο επάγγελμα που επλήγη. Και λογικά, θα είμαστε το τελευταίο που θα ανοίξει. Θα είναι με διαφορά η χειρότερη χρονιά. Ας ελπίσουμε ότι θα περάσει όλο αυτό και ότι την επόμενη θα υπάρχει άνθηση».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Μουσική: Τελευταία Ενημέρωση

X