ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 
Τελευταία Ενημέρωση: 18:30
30°
Kλασικά και αγαπημένα Jazz, blues, swing, easy listening τραγούδια επιλεγμένα από την «Κ».
ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
Μουσική

ΚΟΑ, Μπετόβεν και αισιοδοξία

Newsroom Κ, Αθήνα

Η παρουσία της 7ης Συμφωνίας στο πρόγραμμα που ο Eλληνας μαέστρος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα ερμηνεύσουν

ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑ ΖΩΗ

Πολύ προτού τη διευθύνει ως μαέστρος, ο Στέφανος Τσιαλής είχε πρωτακούσει την 7η του Μπετόβεν όταν ακόμα ήταν 10 ή 11 χρόνων, στο πατρικό του στη Θεσσαλονίκη, από έναν δίσκο βινυλίου που στο εξώφυλλο ανέγραφε το όνομα του αρχιμουσικού Καρλ Μπεμ. Του είχε κάνει εντύπωση «η απίστευτη αισιοδοξία του έργου», η μουσική που ήταν «πάρα πολύ ζωντανή, πάρα πολύ θετική», σαν ένας ύμνος στη ζωή, αλλά και στον χορό: ειδικά αυτή, τη χορευτική διάσταση, ο Τσιαλής θα θυμόταν ότι την είχε τονίσει κάποτε και ο Ρίχαρντ Βάγκνερ.

Από μια άποψη, λοιπόν, η παρουσία της 7ης Συμφωνίας στο πρόγραμμα που ο Eλληνας μαέστρος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα ερμηνεύσουν το Σάββατο στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών και της συμπλήρωσης 250 ετών από τη γέννηση του Μπετόβεν, μοιάζει αναπόφευκτη: «Ζούμε σε περίεργους καιρούς, που δεν ξέρουμε πού θα οδηγήσουν», λέει ο Τσιαλής στην «Κ». «Η επιλογή ενός έργου αισιόδοξου, που υμνεί τη χαρά της ζωής, ήταν συνειδητή και εσκεμμένη».

Οχι ότι το πρόγραμμα της βραδιάς δεν γράφτηκε εν μέρει και από το χλωμό χέρι της πανδημίας. Σίγουρα, η εισαγωγή του έργου «Τα πλάσματα του Προμηθέα» του Μπετόβεν, που θα ακουστεί το Σάββατο, επιλέχθηκε και λόγω της αναφοράς του στην ελληνική αρχαιότητα. Από την άλλη, όμως, το «Κοντσέρτο για πιάνο, τρομπέτα και ορχήστρα εγχόρδων» του Ντμίτρι Σοστακόβιτς αποτελεί μέρος της συναυλίας και για πρακτικούς λόγους: μπορεί η τρομπέτα του να μην καταλαμβάνει πολύ χώρο από τη σκηνή του Ηρωδείου (σολίστ ο Γιάννης Καραμπέτσος), το ίδιο, ωστόσο, δεν ισχύει για το πιάνο (μπροστά του θα καθίσει η Αλεξία Μουζά), του οποίου ο όγκος επιτρέπει μόνο μερικά έγχορδα στο πλάι, αν υπολογίσουμε τις αποστάσεις που επιβάλλει το υγειονομικό πρωτόκολλο. Γιατί, τότε, δεν προτιμήθηκε άλλο έργο; Αφενός γιατί το 1ο Κοντσέρτο του Σοστακόβιτς έχει «μπετοβενικές» αναφορές, αφετέρου επειδή η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα που ανακοίνωσε πρόσφατα για την επόμενη σεζόν, περιλαμβάνει και έναν πενταετή «Κύκλο Σοστακόβιτς», ο οποίος μπορεί έτσι να εισαχθεί με ιδανικό τρόπο.

«Τα εμπόδια ξεπερνιούνται με τον επαγγελματισμό των συντελεστών», λέει ο μαέστρος Στέφανος Τσιαλής.

Το υπόλοιπο πρόγραμμα δεν είναι λιγότερο φιλόδοξο: συνεργασίες με Λεωνίδα Καβάκο, Κρίστοφ Εσενμπαχ, Ελίζαμπετ Λεόνσκαγια ή Λανγκ Λανγκ, αλλά και ένας «Κύκλος Μότσαρτ» ή, φυσικά, ο κύκλος «Επαναστάσεις & Εξεγέρσεις», είναι μερικά από τα περιεχόμενά του. Ωστόσο, η αγωνία για τις συνθήκες υλοποίησής του είναι παραπάνω από αισθητή: «Δεν ξέρουμε αν θα πραγματοποιηθεί ολόκληρο, αν θα έχουμε μικρότερες διανομές στην ορχήστρα, αν θα επιτρέπονται οι πτήσεις ώστε οι καλλιτέχνες να έρχονται εγκαίρως και πολλά ακόμα», λέει ο αρχιμουσικός, αλλά συμπληρώνει: «Κρίναμε πάντως σκόπιμο να εκδηλώσουμε μια σταθερότητα, μια αισιοδοξία».

Ειδικά για τη συμμετοχή της ΚΟΑ στην επέτειο για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση, ο Τσιαλής θα ήθελε πολύ να είναι βέβαιος πως η ορχήστρα θα παίξει τη «Συμφωνία της Λεβεντιάς» του Μανώλη Καλομοίρη, έργο που απαιτεί τη συμμετοχή 100 χορωδών: «Αν απαγορευθούν οι πρόβες για τόσο μεγάλα σύνολα, θα είναι δύσκολο», παρατηρεί. Για το «έτος Μπετόβεν» η κατάσταση δεν διαφέρει: «Καμιά συμφωνική ορχήστρα δεν μπορεί να θεωρηθεί πλήρης αν δεν ασχοληθεί ενδελεχώς με το συμφωνικό έργο του Μπετόβεν και, παρόλο που είναι απογοητευτικό ότι δεν θα παίξουμε όλες τις συμφωνίες του, όπως θέλαμε, θα προσπαθήσουμε, όσα κάνουμε, να γίνουν με τη μεγαλύτερη συνέπεια και επαγγελματισμό», επισημαίνει.

Το μυστικό για να ξεπεραστούν τα εμπόδια φαίνεται, άλλωστε, απλό: «Ξεπερνιούνται με τον επαγγελματισμό των συντελεστών», καταλήγει ο Τσιαλής. «Οπως έχουμε συνηθίσει να παίζουμε στο Μέγαρο Παρασκευή βράδυ, αλλά μπορεί να χρειαστεί να προσαρμοστούμε σε άλλη αίθουσα, έτσι και τώρα, μόνο που ο χρόνος προσαρμογής είναι μεγαλύτερος. Θέλω να πιστεύω ότι τελικά δεν θα είναι μεγάλο το πρόβλημα».

Μπετόβεν 250 χρόνια, 8 Αυγούστου, 9 μ.μ., Ηρώδειο.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

ΑΛΛΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ

ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ