ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Νέες ταινίες: Αναζήτηση στην Αθήνα, Κόπερφιλντ αλλιώς

Σκηνοθετικό ντεμπούτο για τον Ιρανό δημιουργό, ο οποίος ζει και εργάζεται εδώ και 25 χρόνια στην Αθήνα

Kathimerini.gr

Παρί ★★★½
ΔΡΑΜΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Σιαμάκ Ετεμάντι
Ερμηνείες: Μελίκα Φορουτάν, Σαμπάζ Νοσίρ, Σοφία Κόκκαλη

Σκηνοθετικό ντεμπούτο για τον Ιρανό δημιουργό, ο οποίος ζει και εργάζεται εδώ και 25 χρόνια στην Αθήνα, με μια συγκλονιστική ιστορία, βγαλμένη από την αρχετυπική σχέση μάνας - γιου, αλλά και τα σπλάχνα της ίδιας της πόλης.

Η Παρί, μια μητέρα από το Ιράν, φτάνει μαζί με τον σύζυγό της στην Αθήνα, προκειμένου να επισκεφθεί τον φοιτητή γιο της, ο οποίος σπουδάζει εκεί. Αυτός ωστόσο είναι άφαντος και η ανήσυχη γυναίκα ξεκινά μια οδύσσεια αναζήτησης προκειμένου να τον εντοπίσει.

Με τα ελάχιστα αγγλικά της και τη δύναμη της απελπισίας, η Παρί θα ακολουθήσει τα ίχνη του παιδιού της, από τις αναρχικές ομάδες των Εξαρχείων μέχρι τις κακόφημες γειτονιές γύρω από το λιμάνι του Πειραιά.

Ο Ετεμάντι επιμένει σχεδόν αποκλειστικά στα νυχτερινά πλάνα, κινηματογραφώντας μια Αθήνα που μοιάζει με εφιαλτική ζούγκλα, η οποία απειλεί να καταπιεί δίκαιους και αδίκους.

Μέσα σε αυτό το άγριο –αλλά και πολύ ατμοσφαιρικό– περιβάλλον, η Παρί προχωράει με μοναδικό φάρο τόλμης την αγάπη για το παιδί της. Στην διαδρομή συναντά πολλούς και διάφορους: ταλαιπωρημένους μετανάστες, μια κοπέλα-μέλος ομάδας αντιεξουσιαστών (Σοφία Κόκκαλη) που προσφέρεται να τη βοηθήσει, έναν αινιγματικό νεαρό (Αργύρης Πανταζάρας), αλλά και τις πόρνες του λιμανιού.

Η κινηματογράφηση όλων αυτών είναι λιτή, σχεδόν ελλειπτική σε κάποια σημεία, αλλά τρομερά άμεση, με έναν τρόπο που μεταφέρει την ανησυχία και στον θεατή. Από την άλλη, παρακολουθούμε εδώ και μια πολύ εντυπωσιακή και ρεαλιστική σκηνή «μάχης» ανάμεσα σε ΜΑΤ και αντιεξουσιαστές, με την Παρί να βρίσκεται ξαφνικά ανάμεσα στα διασταυρούμενα πυρά. Ξεχωριστή αναφορά, τέλος, αξίζει η ερμηνεία της Μελίκα Φορουτάν, η οποία διαχειρίζεται άψογα τον κεντρικό ρόλο, σε μια (παραπάνω από) πειστική ερμηνεία.

Ο διαφορετικός κύριος Κόπερφιλντ ★★★
ΚΩΜΩΔΙΑ (2019)
Σκηνοθεσία: Αρμάντο Ιανούτσι
Ερμηνείες: Ντεβ Πατέλ, Τίλντα Σουίντον, Χιου Λόρι

Μετά τον επιτυχημένο εμπορικά «Θάνατο του Στάλιν», ο Αρμάντο Ιανούτσι υιοθετεί δημιουργικά τον κλασικό μύθο του Τσαρλς Ντίκενς, με σκοπό, περισσότερο ίσως από όλα, να κάνει μια σύγχρονη κοινωνική τοποθέτηση. Ο μικρός Ντέιβιντ μένει ορφανός νωρίς στη ζωή, ενώ ένα μέλλον γεμάτο περιπέτειες τον περιμένει. Καταδικασμένος να δουλεύει σκληρά μαζί με άλλα παιδιά στο εργοστάσιο του άκαρδου πατριού του, θα το σκάσει στη συνέχεια με προορισμό το σπίτι μιας εύπορης θείας. Η εκκεντρική γυναίκα (Τίλντα Σουίντον) και ο ακόμη πιο εκκεντρικός φίλος της, κύριος Ντικ (Χιου Λόρι), θα τον συντροφεύσουν στο εξής, καθώς προσαρμόζεται σε μια νέα κοινωνική προσωπικότητα, μαθαίνει «τρόπους» και γνωρίζει τον έρωτα, ενώ προσπαθεί να πραγματοποιήσει το όνειρό του να γίνει συγγραφέας.

Ο πολύ αγαπητός μύθος επιμονής και πίστης του Ντέιβιντ Κόπερφιλντ γίνεται εδώ το όχημα μιας «παραλλαγής» της ιστορίας, με τον τρόπο που μας έχει συνηθίσει, για παράδειγμα, ο Κουέντιν Ταραντίνο. Ως τέτοια μπορεί ασφαλώς να εκληφθεί η παρουσία ενός τόσο πολυεθνικού καστ στην Αγγλία του 19ου αιώνα· από τον ίδιο τον πρωταγωνιστή, τον οποίο υποδύεται ο ινδικής καταγωγής Ντεβ Πατέλ («Slumdog Millionaire»), μέχρι τους περισσότερους δεύτερους ρόλους, όπου βρίσκουμε μαύρους αριστοκράτες και Ασιάτες μεγαλεμπόρους, το φιλμ αποτελεί έναν μεγάλο –και προφανώς σκόπιμο– αναχρονισμό.

Η συγκεκριμένη σάτιρα-δήλωση ταιριάζει επίσης και με το γενικότερο κλίμα της ταινίας, η οποία ακολουθεί τις πιο κωμικές πλευρές της ιστορίας του Ντίκενς, λειαίνοντας τα δραματικά κομμάτια. Σε αυτό το τελευταίο βοηθούν πολύ και οι όπως πάντα υπέροχοι Τίλντα Σούιντον και Χιου Λόρι, οι οποίοι συνθέτουν ένα απολαυστικό δίδυμο. Οσο για την αφήγηση, αυτή περνάει μέσα από το φίλτρο του ίδιου του ήρωα, τον οποίο βλέπουμε να γράφει επί της ουσίας την αυτοβιογραφία του, προβάλλοντας στο μυαλό του εικόνες και γεγονότα του παρελθόντος, ακόμη και συνομιλώντας με κάποιους από τους χαρακτήρες.

Το κυνήγι του κλέφτη ★★★★
Σκηνοθεσία: Αλφρεντ Χίτσκοκ
Ερμηνείες: Κάρι Γκραντ, Γκρέις Κέλι, Τζον Γουίλιαμς
Στυλάτος... Χίτσκοκ

Ισως όχι η σπουδαιότερη αλλά σίγουρα η πιο στυλάτη ταινία του Αλφρεντ Χίτσκοκ, έχει για πρωταγωνιστές το απαστράπτον δίδυμο των Κάρι Γκραντ και Γκρέις Κέλι. Ο πρώτος υποδύεται ένα πρώην κλέφτη κοσμημάτων, ο οποίος πασχίζει να αποδείξει την αθωότητά του σε μια υπόθεση ληστείας, ενώ στο πλευρό του έχει μια πανέμορφη σύμμαχο. Οι δύο μεγάλοι χολιγουντιανοί σταρ συναγωνίζονται σε λάμψη τη γαλλική Ριβιέρα και τα υπέροχα αυτοκίνητα της εποχής, σε ένα κυνηγητό με σασπένς αλλά και αρκετά ανάλαφρο ύφος, συγκριτικά με άλλες ταινίες του σπουδαίου σκηνοθέτη. Το σενάριο του Τζον Μάικλ Χέις έχει μερικές αληθινά απολαυστικές στιγμές, ενώ η υπέροχη κινηματογράφηση των κοσμοπολίτικων γαλλικών ακτών από τον Ρόμπερτ Μπερκς κέρδισε το βραβείο Οσκαρ.

Νέοι είστε και φαίνεστε ★★½
Σκηνοθεσία: Κριστόφ Ντιτιρόν
Ερμηνείες: Πιερ Ρισάρ, Εντι Μίτσελ, Ρολάν Ζιρό
Απολαυστική κωμωδία

Βασισμένη σε ένα δημοφιλέστατο κόμικς, η γαλλική κωμωδία έχει για ήρωές της τρεις ηλικιωμένους άνδρες, οι οποίοι θα περάσουν μια παλαβή περιπέτεια. Οταν ο Αντουάν χάνει τη σύζυγό του, οι δύο παιδικοί του φίλοι θα έρθουν να του συμπαρασταθούν. Εκείνος, ωστόσο, εντοπίζει ένα παλιό γράμμα και φεύγει σε έξαλλη κατάσταση για την Ιταλία, προκειμένου να εκδικηθεί το πρώην αφεντικό του. Τότε ο Πιερό και ο Μιμίλ στρώνονται στο κατόπι του παρέα με την εγγονή του Αντουάν, η οποία βρίσκεται σε προχωρημένη εγκυμοσύνη. Τελικά το ταξίδι θα αποκαλύψει μυστικά του παρελθόντος και θα τους βάλει να αναλογιστούν τα λάθη τους. Καθαρή κωμωδία, κοινωνική σάτιρα και ταινία δρόμου συμπλέκονται σε ένα φιλμ με μερικές πραγματικά αστείες στιγμές και έναν αξέχαστο αναρχικό παππού μπόνους.

Παράθυρο στη θάλασσα ★★½
Σκηνοθεσία: Μιγκέλ Ανχελ Χιμένεζ
Ερμηνείες: Εμα Σουάρεζ, Ακύλλας Καραζήσης, Αντώνης Καφετζόπουλος
Προσωπικές εμπειρίες

Αλλη μία συμπαραγωγή Ελλάδας και εξωτερικού μας ταξιδεύει αυτή τη φορά στο άγριο τοπίο της Νισύρου. Εκεί, η Ισπανίδα Μαρία, που έχει πρόσφατα διαγνωστεί με καρκίνο, φτάνει με τις φίλες της για ένα καλοκαιρινό ταξίδι. Στα όρια της κατάθλιψης, η 55χρονη θα δει τη ζωή να της χαμογελά όταν γνωρίζει τον έρωτα στο πρόσωπο ενός ντόπιου ψαρά (Ακύλλας Καραζήσης), ενώ πλέον μπροστά της βρίσκεται η δύσκολη απόφαση της επιστροφής. Ο Βάσκος κινηματογραφιστής αντλεί έμπνευση από προσωπικές εμπειρίες του, δημιουργώντας ένα συγκινητικό φιλμ που αναζητεί την αισιοδοξία ακόμη και όταν όλα μαυρίζουν εμπρός στο φάσμα του θανάτου. Η Εμα Σουάρεζ από την πλευρά της τα καταφέρνει καλά, παντρεύοντας τον ψυχισμό του χαρακτήρα της με τη σκληρή ομορφιά του ακριτικού νησιού.

ΕΜΕΙΣ...
Το 4ο Θερινό Φεστιβάλ Γαλλικού Κινηματογράφου συνεργάζεται με το 10ο Athens Open Air Film Festival, γιορτάζοντας τα πενήντα χρόνια από την πρώτη κυκλοφορία του μαγευτικού, πολύχρωμου παραμυθιού «Γαϊδουροτόμαρο» του Ζακ Ντεμί. Η ταινία, που θα προβληθεί απόψε (9.15 μ.μ.) στον κινηματογράφο Λαΐς της Ταινιοθήκης, έχει για πρωταγωνίστρια την Κατρίν Ντενέβ στον ρόλο μιας απελπισμένης πριγκίπισσας. Οταν ο πατέρας της, ο μπλε βασιλιάς, αποφασίζει να ξαναπαντρευτεί μετά τον θάνατο της συζύγου του, επιλέγει να πάρει γυναίκα την ίδια του την κόρη. Εκείνη, για να αποφύγει τον γάμο, του ζητάει για δώρο το πιο πολύτιμο απόκτημά του: το τομάρι του μαγικού γαϊδάρου, πηγή πλούτου του βασιλείου. Είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας.

...ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ
Δύο πολυαναμενόμενα πρότζεκτ παρουσίασε, συνοδεία των σχετικών τρέιλερ, το HBO Max. Η διαδικτυακή πλατφόρμα του σπουδαίου αμερικανικού καναλιού συνεργάζεται, ως γνωστόν, με μεγάλα ονόματα του σινεμά, όπως ο Ρίντλεϊ Σκοτ και ο Στίβεν Σόντερμπεργκ. Ο πρώτος έχει ολοκληρώσει τη σειρά δέκα επεισοδίων «Raised by Wolves», εκεί όπου δύο ανδροειδή πρέπει να μεγαλώσουν παιδιά ανθρώπων σε κάποιο μυστηριώδη πλανήτη· ο Σόντερμπεργκ από την άλλη ετοιμάζει το φιλμ «Let Them All Talk», με πρωταγωνίστρια τη Μέριλ Στριπ, στον ρόλο μιας καταξιωμένης συγγραφέως, η οποία ξεκινά ένα ταξίδι αυτογνωσίας με τη βοήθεια μερικών παλιών φίλων.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση