ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 
Τελευταία Ενημέρωση: 10:14
29°
ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝ ΔΙΑΝΟΜΗ
Kλασικά και αγαπημένα Jazz, blues, swing, easy listening τραγούδια επιλεγμένα από την «Κ».
ΦΑΡΜΑΚΕΙΑ
Σινεμά

Ο Κορεάτης που έγραψε Ιστορία

Newsroom Κ, Αθήνα

Τα «Παράσιτα» έγιναν το πρώτο ξενόγλωσσο φιλμ που πέτυχε τη συγκεκριμένη διάκριση

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ

Οταν τον περασμένο Φεβρουάριο ο Μπονγκ Τζουν-χο και η παρέα του ανέβηκαν στη σκηνή των Οσκαρ για να παραλάβουν το τελευταίο αγαλματίδιο της βραδιάς, εκείνο δηλαδή για την καλύτερη ταινία, μια νέα σελίδα Ιστορίας γράφτηκε στο παγκόσμιο σινεμά. Τα «Παράσιτα» έγιναν το πρώτο ξενόγλωσσο φιλμ που πέτυχε τη συγκεκριμένη διάκριση, ενώ ο δημιουργός του κατάφερε κάτι που δεν είχαν πετύχει στο παρελθόν γίγαντες της οθόνης: να κοινωνήσει τη «δύσκολη» γλώσσα της πατρίδας του καταμεσής στη Μέκκα του αμερικανικού κινηματογράφου. Οπως, άλλωστε, είχε δηλώσει ο ίδιος στην απονομή των Χρυσών Σφαιρών: «Μόλις ξεπεράσεις το χαμηλό εμπόδιο των υποτίτλων, θα γνωρίσεις έναν καινούργιο κόσμο συναρπαστικών ταινιών».

Ο Μπονγκ Τζουν-χο, διάσημος για την ακρίβεια των γυρισμάτων του, δίνει οδηγίες στο σετ της «Μητέρας».

Αυτές τις ημέρες η δραστήρια πλατφόρμα του Cinobo μας φέρνει ακριβώς μερικές τέτοιες ταινίες, τις πρώτες του Κορεάτη κινηματογραφιστή, οι οποίες μάλιστα κάνουν και πανελλήνια πρεμιέρα. Ηδη, από την Τρίτη είναι διαθέσιμες οι «Μνήμες φόνων» του 2003, φιλμ χάρη στο οποίο ο Τζουν-χο απέκτησε φήμη που ξεπέρασε τα σύνορα της Κορέας, ανοίγοντας τον δρόμο για τις μετέπειτα διεθνείς συνεργασίες. Και όχι άδικα.

Γυρισμένο τέσσερα χρόνια πριν από το «Zodiac» του Ντέιβιντ Φίντσερ, αυτό το αστυνομικό αριστούργημα περιγράφει τη δράση ενός αδίστακτου σίριαλ κίλερ, ο οποίος εκτελεί νεαρές γυναίκες σε κάποια επαρχιακή κωμόπολη το 1984. Πρωταγωνιστές της ιστορίας είναι δύο αστυνομικοί, ένας ντόπιος και ένας που καταφτάνει από τη Σεούλ, οι οποίοι προσπαθούν να διαλευκάνουν την υπόθεση.

Ο Τζουν-χο καταφέρνει να δημιουργήσει εδώ ένα γεμάτο ένταση θρίλερ, το οποίο ωστόσο ακροβατεί, με τη γνώριμη και από τα «Παράσιτα» δεξιοτεχνία, ανάμεσα στο ανάλαφρο χιούμορ και στους δραματικούς τόνους.

Δεν χάνει την ευκαιρία να τοποθετήσει εύστοχα σχόλια σχετικά με την αστυνομική αυθαιρεσία, τη θέση της γυναίκας κ.ά. Από την άλλη, ένα στοιχείο που δεν είδαμε τόσο στο οσκαρικό φιλμ –λόγω της φύσης του– αλλά θαυμάζουμε εδώ είναι οι εκπληκτικές εξωτερικές λήψεις· αγροί, λιβάδια, ορίζοντας, βάθος και ύψος, έρημα ή πολυπληθή μπροστά από τον φακό, αποτυπώνονται με σπάνια σιγουριά και ακρίβεια.

Εσωτερικά και εξωτερικά πλάνα εναλλάσσονται αρμονικά σε δύο ιστορίες μυστηρίου, στις «Μνήμες φόνων» και στον «Σκύλο που γαβγίζει» (πάνω δεξιά).

Το ίδιο συμβαίνει και στη «Μητέρα» (2009), η οποία κάνει πρεμιέρα την προσεχή Κυριακή. Εκεί μια ανύπαντρη μεσόκοπη γυναίκα πασχίζει να αποδείξει την αθωότητα του 27χρονου γιου της, ο οποίος κατηγορείται για τον φόνο μιας νεαρής κοπέλας. Η σχέση μάνας-γιου, που με τόλμη φτάνει στα όρια του οιδιπόδειου συμπλέγματος, αποτελεί το συναισθηματικό κέντρο ενός φιλμ, το οποίο και πάλι διαθέτει αρκετά στοιχεία αστυνομικού, αν και από διαφορετική σκοπιά.

Παρόμοια είναι η χροιά και στον «Σκύλο που γαβγίζει», την τρίτη ταινία του αφιερώματος και πρώτη μεγάλου μήκους του σκηνοθέτη, που θα ανεβεί στην πλατφόρμα στις 19/5. Αυτή τη φορά οι εξαφανισμένοι δεν είναι άνθρωποι αλλά... σκυλιά, με τους ενοίκους ενός συγκροτήματος πολυκατοικιών να μπαίνουν σε συναγερμό και να έρχονται σε σύγκρουση μεταξύ τους.

Σχετικά με τη ροπή του αυτή προς τις ιστορίες μυστηρίου, που εγκιβωτίζουν τις ανθρώπινες σχέσεις, ο Μπονγκ Τζουν-χο έχει δηλώσει τα εξής: «Το αγαπημένο μου είδος σινεμά βρίσκεται μέσα μου. Ακολουθώ τις ιστορίες, τους χαρακτήρες και τις εικόνες, και όλα αυτά οδηγούν σε ένα συγκεκριμένο genre. Ετσι κάποιες φορές, ακόμα κι εγώ ο ίδιος, ανακαλύπτω το είδος της ταινίας μου αφού την έχω ολοκληρώσει». Αυτό το ανένταχτο επί της ουσίας σινεμά, η ποικιλομορφία του, αλλά και η καλή σχέση με τις δυτικές επιρροές –ο ίδιος μίλησε στην απονομή των Οσκαρ για τον θαυμασμό του προς τον Σκορσέζε και τον Ταραντίνο– είναι που έχτισαν τη γέφυρα ώστε να γράψει τελικά Ιστορία. Ανυπομονούμε για τη συνέχεια.

Στο μεταξύ, εξίσου ενδιαφέρουσες είναι και οι προσεχείς κινήσεις του Cinobo. Ενα δεύτερο αφιέρωμα με 10 ταινίες, αυτή τη φορά στον Πολωνό αρτίστα του σινεμά, Κριστόφ Κισλόφσκι, θα παρουσιαστεί μέσα στον Μάιο. Ο τελευταίος είναι παραδοσιακά και ο μήνας του Φεστιβάλ Καννών· με την Κρουαζέτ ωστόσο να αναβάλλεται, η ελληνική πλατφόρμα θα μας θυμίσει μερικά από τα πιο αγαπημένα φιλμ στην ιστορία του θεσμού.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

ΑΛΛΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ

ΑΛΛΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ