ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Σινεμά κλειστόν ή μήπως όχι;

Οι κινηματογράφοι σχεδόν ολόκληρου του κόσμου έβαλαν σταδιακά λουκέτο

Kathimerini.gr

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ

Αίθουσες με τον μισό από τον συνήθη κόσμο, αίθουσες σχεδόν άδειες, αίθουσες κλειστές. Μέσα σε μερικές μέρες, άντε μία-δύο εβδομάδες, οι κινηματογράφοι σχεδόν ολόκληρου του κόσμου έβαλαν σταδιακά λουκέτο –όπως τόσες και τόσες άλλες επιχειρήσεις– λόγω κορωνοϊού, αφήνοντας πίσω μια βιομηχανία που βρισκόταν σε άνθηση.

Την περασμένη Τετάρτη το αμερικανικό box office κατέγραψε ιστορικό χαμηλό, με κέρδη μόλις 300.000 δολάρια, τη στιγμή που το αντίστοιχο περυσινό νούμερο για την ίδια εβδομάδα ήταν κάτι παραπάνω από 11 εκατομμύρια. Οσο για το Σαββατοκύριακο, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το Hollywood Reporter, αυτό ήταν το πρώτο στην εκατόχρονη ιστορία του αμερικανικού σινεμά που οι αίθουσες έφεραν μηδενικό κέρδος.

Τα λίγα σινεμά που μένουν ανοιχτά στις ΗΠΑ –πρόκειται ουσιαστικά για drive-in– παίζουν κυρίως το θρίλερ μυστηρίου «Ο αόρατος άνθρωπος» και το κινούμενο σχέδιο «Φύγαμε» της Pixar. Οπως έχει ανακοινωθεί εδώ και εβδομάδες, τα βαριά χαρτιά που η βιομηχανία σκόπευε να ρίξει στην αγορά μέσα στην άνοιξη («Τζέιμς Μποντ», «Μουλάν», «Fast 9» κ.ο.κ.) έχουν όλα αναβληθεί για μερικούς μήνες ή και έναν ολόκληρο χρόνο αργότερα.

Τα παραπάνω πάντως, αν και σημαντικό πλήγμα, δεν συνιστούν καταστροφή. Η σύγχρονη κινηματογραφική βιομηχανία είναι πλέον τόσο πολυσχιδής στους τρόπους με τους οποίους φτάνει στο κοινό της, ώστε μπορεί να καταφέρει να συντηρηθεί μέχρι η κατάσταση να φτιάξει και πάλι. Διαδικτυακές πλατφόρμες, online ενοικιάσεις ταινιών, μεγάλες συμφωνίες με συνδρομητικούς τηλεοπτικούς παρόχους· όλα αυτά μπορούν να εξασφαλίσουν αρκετά έσοδα σε κολοσσούς του Χόλιγουντ, όπως η Disney, η Warner, η Universal κ.ά. Τα ζητήματα είναι δύο: πόσο θα κρατήσει η κρίση και τι θα γίνει με τους μικρότερους.

Οταν λέμε μικρότερους, εννοούμε τους πάντες: εταιρείες παραγωγής, διανομείς, αιθουσάρχες, όχι μόνο στην Αμερική, αλλά και παγκοσμίως. Η Κίνα ίσως μας δείξει –και εδώ– τον δρόμο. Υστερα από ένα τρίμηνο γενικού lockdown, ήδη 507 αίθουσες (σε σύνολο 70.000) έχουν ανοίξει και πάλι, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί αρκετά από την επόμενη εβδομάδα. Εν μέσω μάλιστα έλλειψης μεγάλων μπλοκμπάστερ, οι Κινέζοι διανομείς επιχειρούν να φέρουν το κοινό πίσω στην αίθουσα επανακυκλοφορώντας μεγάλες εισπρακτικές επιτυχίες, όπως το οσκαρικό «Πράσινο βιβλίο» ή τη σειρά των ταινιών «Χάρι Πότερ».

Ακόμα ένα μάλλον αισιόδοξο σημάδι έρχεται από τη Βρετανία. Εκεί το σχέδιο για τη δημιουργία ενός καινούργιου, χολιγουντιανών προδιαγραφών στούντιο στο Κεντ, προχωράει με ταχείς ρυθμούς, εξασφαλίζοντας κεφάλαια 250 εκατ. λιρών. Είναι προφανές ότι οι επενδυτές του ποντάρουν στην ανάκαμψη και όχι στην καταστροφή.

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης συνεχίζει να εκπέμπει σινεμά μέσω Διαδικτύου.

Στα καθ’ ημάς, ως γνωστόν το σινεμά βρίσκεται αυτόν τον καιρό επίσης «στον πάγο», με άγνωστες προς το παρόν συνέπειες για μια αγορά που ούτως ή άλλως τα τελευταία χρόνια ζει με τα (πολύ) λίγα. Για την ώρα, θυμόμαστε ωραίες και βραβευμένες ελληνικές ταινίες του πρόσφατου παρελθόντος μέσα από την καινούργια πλατφόρμα Cinobo, ωστόσο σύντομα φαίνεται πως θα έχουμε αρκετό υλικό και από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο σπουδαιότερος κινηματογραφικός θεσμός της χώρας, ο οποίος μάλιστα ήταν ο πρώτος που ανέβαλε μια σημαντική διοργάνωσή του (το ανοιξιάτικο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ), επανέρχεται, αυτή τη φορά με διαδικτυακές προτάσεις.

«Μολονότι έχουμε κλείσει τις αίθουσες, τα γραφεία μας και το ίδιο το φεστιβάλ, βρεθήκαμε μπροστά στην υποχρέωση να κάνουμε κάτι. Εκτός από μεγάλη διοργάνωση, είμαστε πρώτα από όλα μια δημόσια υπηρεσία, με αποστολή να υπηρετούμε το δημόσιο συμφέρον. Αυτό τούτη τη στιγμή είναι να βοηθήσουμε την κινηματογραφική κοινότητα με τις ιδέες, τις δράσεις μας, με κάθε τρόπο. Να κρατηθεί το ελληνικό σινεμά, και μαζί το κοινό, όρθιο και με ελπίδα», μας λέει ο διευθυντής του φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης.

Εδώ και μέρες, ο ίδιος και η ομάδα του ανέθεσαν σε 11 Ελληνες κινηματογραφιστές, όλους υποψηφίους για τα επερχόμενα βραβεία Ιρις (Αλέξανδρος Βούλγαρης, Ζαχαρίας Μαυροειδής, Σύλλας Τζουμέρκας, Αγγελος Φραντζής, Γιώργος Γεωργόπουλος κ.ά.), να δημιουργήσουν από μια ταινία με μέγιστη διάρκεια 3 λεπτών, μέσα στους χώρους του σπιτιού τους, αντλώντας έμπνευση προφανώς και από όσα ζούμε όλοι το τελευταίο διάστημα. Οπως μας είπε ο κ. Ανδρεαδάκης, τα φιλμάκια έχουν αρχίσει ήδη να καταφθάνουν και σύντομα θα είναι διαθέσιμα στο κανάλι του φεστιβάλ στο YouTube.

Επιπλέον, προσεχώς ετοιμάζονται καινούργιες εκπαιδευτικές δράσεις για παιδιά και νέους: ερεθίσματα, προτάσεις, μικρά πρότζεκτ και διαγωνισμοί, με απλά εργαλεία, όπως το κινητό τηλέφωνο, τα οποία θα καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητά τους πάντα σε κατεύθυνση κινηματογραφική.

Τέλος, όπως μαθαίνουμε, αύριο Παρασκευή οι επικεφαλής του φεστιβάλ μαζί με τους υπόλοιπους εποπτευόμενους από το υπουργείο πολιτιστικούς φορείς της Θεσσαλονίκης (ΚΘΒΕ, Μέγαρο Μουσικής, Τελλόγλειο Ιδρυμα, ΚΟΘ κ.ά.) θα έχουν διαδικτυακή σύσκεψη προκειμένου να συζητήσουν τα προβλήματα αλλά και τις ιδέες που υπάρχουν για την καλύτερη στήριξη των καλλιτεχνών και του κοινού.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση