ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Εκεί που ο χορός συναντάει τους αλγορίθμους

Το «Centaur» είναι ένα κράμα καλλιτεχνικού έργου και τεχνολογίας

Kathimerini.gr

ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑ ΖΩΗ 

Ποιες συνέπειες μπορεί να έχει η ενεργός χρήση της τεχνητής νοημοσύνης σε μια ζωντανή χορευτική παράσταση; Αραγε η τεχνολογία θα επηρεάσει τους χορευτές ή απλώς θα αντικατοπτρίσει τις αισθητικές και δεξιοτεχνικές ποιότητές τους; Μπορούν οι αλγόριθμοι να διεγείρουν καλλιτεχνικές συνειδήσεις, προθέσεις και συναισθήματα; Δύσκολα, αν όχι ανώφελα, ακούγονται τα παραπάνω ερωτήματα, όμως υπάρχει μια παράσταση που επιχειρεί να τα ψηλαφίσει.

Λέγεται «Centaur», όπως το «υβριδικό» πλάσμα της αρχαιοελληνικής μυθολογίας, και είναι μια συμπαραγωγή του Danish Dance Theatre της Κοπεγχάγης, του Βασιλικού Θεάτρου της Δανίας, του χορευτικού φεστιβάλ Oriente Occidente της Ιταλίας και του Εθνικού Θεάτρου του Σαγιό. Το ενδιαφέρον είναι ότι η παράσταση, ενώ ήταν προγραμματισμένη να παρουσιαστεί σε φυσική μορφή στη Δανία την άνοιξη (και αργότερα στην Ελλάδα, όμως όλα τα δεδομένα ανατράπηκαν για ευνόητους λόγους), τελικά, λόγω ενός απροσδόκητα θετικού συνδυασμού αναβολών και νέων προγραμματισμών, θα πραγματοποιήσει την παγκόσμια διαδικτυακή πρεμιέρα της στο 16ο Διεθνές Φεστιβάλ Ψηφιακών Τεχνών της Ελλάδας, λίγο πριν από την ολοκλήρωση της φετινής, ψηφιακής διοργάνωσής του, και συγκεκριμένα στις 4 και 10 Σεπτεμβρίου.

Τη σκηνοθεσία και χορογραφία του «Centaur» έχει αναλάβει ο Σουηδός Πόντους Λίντμπεργκ, καλλιτεχνικός διευθυντής του Danish Dance Theater. Για την πρωτότυπη μουσική καθώς και για τον ηχητικό και οπτικό σχεδιασμό υπεύθυνος είναι ο Ιάπωνας καλλιτέχνης Ριότζι Ικέντα, ενώ η εγκατάσταση τεχνητής νοημοσύνης στην παράσταση είναι έργο της Δανής Σεσιλί Βάαγκνερ Φάλκενστρομ. Δουλειά της τελευταίας ήταν το στήσιμο ενός προγράμματος το οποίο, βασισμένο σε δεδομένα που καταγράφηκαν από τις κινήσεις των χορευτών στη διάρκεια της δημιουργικής διαδικασίας, θα είναι ταυτόχρονα συνδημιουργός και συμμετέχων του έργου.

«Υπάρχει ένας φανταστικός χαρακτήρας, ο David, ο οποίος συνομιλεί ζωντανά με τους περφόρμερ κι ας είναι πρακτικά ένας αλγόριθμος», εξηγεί ο Ηλίας Χατζηχριστοδούλου, καλλιτεχνικός διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Ψηφιακών Τεχνών της Ελλάδας. «Βλέπουμε έτσι πως η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αποτελεί έναν επιπλέον περφόρμερ, ο οποίος επηρεάζει τη συνολική λειτουργία της σκηνής. Το “Centaur” είναι ένα κράμα καλλιτεχνικού έργου και τεχνολογίας, μια κινητική παράσταση, στην οποία συνδυάζονται οι οπτικοακουστικές δημιουργίες της τεχνητής νοημοσύνης με τους ζωντανούς χορευτές».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση

X