ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Μιούζικαλ τσέπης «Κωδικός “Κομπανία 4Χ4!”…»

Δίνοντας φωνή σε πλάσματα που δεν μπορούν να μιλήσουν αλλά έχουν να πουν πολλά

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Η Ελένη Σιδερά, η Χριστίνα Κωνσταντίνου και ο Βαλεντίνος Κόκκινος μιλάνε στο «Σημειωματάριο» για το νέο μιούζικαλ τσέπης από τη Θεατρική Ομάδα Persona, «Κωδικός: “Κομπανία 4 Χ 4!”», μαζί με άλλους τρεις ηθοποιούς (Μαριλύ Μήλια, Μαρίλια Χαριδήμου και Άγγελο Χατζημιχαήλ), σε σκηνοθεσία Λέας Μαλένη. Και οι τρεις τους άφησαν τον κόσμο των ζώων, και συμφώνησαν να μου μιλήσουν, με ανθρώπινη λαλιά και γραφή για πράγματα σπουδαία και ωραία που έχουν ετοιμάσει. Τo μιούζικαλ τσέπης που έχει ετοιμάσει η Θεατρική Ομάδα Persona είναι για ενήλικες, αλλά είναι κατάλληλο και για παιδιά, με τη διαδραστική συμμετοχή των θεατών σε μια αλληγορική ιστορία για το σήμερα μέσα από τα μάτια των ζώων, για όλα εκείνα που δεν λέγονται, αλλά πρέπει κάποια στιγμή να ειπωθούν.

–Μπορεί ο άνθρωπος να μπει στον κόσμο των ζώων και να μιλήσει εξ ονόματός τους;

«Η Ίρμα, ο Μάνιος, η Λούπη και η Πόπο είναι φοβερές περσόνες και είμαστε πολύ περήφανοι που έχουμε την ευκαιρία να τους υποδυθούμε» λέει η Χριστίνα Κωνσταντίνου.

–Χριστίνα Κωνσταντίνου (Χ.Κ.): Τα ζώα είναι πολύ πιο πολύπλοκα, περίπλοκα και σύνθετα απ’ όσο νομίζουμε ή μπορούμε να φανταστούμε. Το τελευταίο διάστημα και στο πλαίσιο της μελέτης μας για τη συγγραφή του έργου, έχουμε διαβάσει και δει πολλές μελέτες, ντοκιμαντέρ και έρευνες σχετικά με τον κόσμο των ζώων. Και είναι τόσο μαγικός και συναρπαστικός ο κόσμος αυτός, γιατί μας θυμίζει πώς θα μπορούσε να είναι το γένος των ανθρώπων, αν απουσίαζε από αυτό η ιδιοτέλεια, ο ατομικισμός, η πλεονεξία, ο φθόνος και όλα τα θλιβερά που μας χαρακτηρίζουν. Δεν έχουν φωνή, αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν έχουν νοημοσύνη και συναισθήματα. Και όσοι έχουμε την τύχη να συμβιώνουμε μαζί τους, το γνωρίζουμε πολύ καλά και το επιβεβαιώνουμε καθημερινά.

–Βαλεντίνος Κόκκινος (Β.Κ.): Μα ένας από τους ρόλους του Θεάτρου δεν είναι να δίνει φωνή σε αυτούς που δεν μπορούν να μιλήσουν; Μια βαθιά ανθρώπινη ιδιότητα, ασχέτως αν την ξεχνάμε, δεν είναι η ενσυναίσθηση; Δεν ξέρω αν μπορούμε να μπούμε στον κόσμο των ζώων, αλλά σίγουρα μπορούμε να τον παρατηρήσουμε και κυρίως να τον σεβαστούμε.

–Ελένη Σιδερά (Ε.Σ.): Πόσο υπεροπτικό θα ήταν να ισχυριστούμε κάτι τέτοιο. Για να μπορέσουμε να μιλήσουμε εξ ονόματος των ζώων θα πρέπει να καταφέρουμε να κατανοήσουμε εις βάθος τις συμπεριφορές τους. Αυτό όμως που δεν σηκώνει καμία αμφισβήτηση είναι το ένστικτό τους. Πάνω σε αυτό στηρίζεται και η μεταξύ μας επικοινωνία, η οποία και συνεχώς εξελίσσεται και αναπτύσσεται. Ως «ανώτερα όντα» όμως οφείλουμε να τα υπερασπιζόμαστε όσο είναι δυνατόν. Και αφού εμείς διαθέτουμε την ικανότητα της ομιλίας ενώ εκείνα όχι, να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε.

–Ποιες είναι προβολές που θέλει να κάνει η παράσταση αυτή μέσω της ιδιότυπης αυτής κομπανίας; Μιλάτε για τον κόσμο μας/σας;

–Χ.Κ.: Δεν θα μπορούσαμε να μη μιλάμε για τον κόσμο μας. Το έργο είναι κατά βάση πολιτικό. Και μέσω της αλληγορίας καταδεικνύει όλα τα κακώς κείμενα του γένους των ανθρώπων: πλεονεξία, κάλπικη ανάπτυξη, υποκρισία, διαφθορά, διαπλοκή, οικονομική κρίση, πολιτικά σκάνδαλα. Αλλά φυσικά δεν θα μπορούσαμε να πούμε ούτε τα μισά από αυτά που λέμε χωρίς χιούμορ. Κι όταν λέγονται με τη συνοδεία μουσικής και χορού καταπίνονται και χωνεύονται πιο εύκολα. Η συμπεριφορά απέναντι στα ζώα και η συμπεριφορά μας απέναντι σε οτιδήποτε και οποιονδήποτε θεωρούμε κατώτερο από εμάς, αντανακλά το ποιοι είμαστε στ’ αλήθεια.

–Β.Κ.: Το πώς μεταχειριζόμαστε, κάθε φορά, αυτούς που βρίσκονται σε μειονεκτική θέση, λέει πολλά για τον πολιτισμό μας, τόσο σαν άτομα όσο σαν Ανθρωπότητα. Ο πολιτισμός δεν μπορεί να είναι α λα καρτ, όποτε, για όποιον και όπως μας συμφέρει. Οφείλει να είναι η βάση για τα πάντα.

–Ε.Σ.: Μιλάμε και για τους δύο κόσμους. Τα σκυλιά είναι οικόσιτα ζώα. Εκ των πραγμάτων μεταξύ του μας/σας. Προβολές πολλές. Κυρίως για το πόσο εύκολα ένας άνθρωπος μπορεί εκμεταλλευτεί ένα ζώο.

–Φοβηθήκατε μήπως οι ερμηνείες σας εκπέσουν, λόγω της ιδιαίτερης φύσης των ρόλων σας;

–Χ.Κ.: Προσωπικά, όχι. Ο στόχος ήταν ξεκάθαρος από την αρχή: να προσεγγίσουμε τα σκυλιά, τα συγκεκριμένα σκυλιά, τα οποία είναι υπαρκτές προσωπικότητες και τα γνωρίζουμε πολύ καλά, μέσα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους και την προσωπικότητα που αυτά κουβαλούν, εξανθρωπίζοντάς τα. Υπάρχει ένα υποκριτικό στυλιζάρισμα και ένας κοινός κινησιολογικός κώδικας που υιοθετήσαμε μέσα από την παρατήρηση και τη μελέτη των συγκεκριμένων σκυλιών. Επιπλέον, το καθένα από αυτά έχει τη δική του ιδιαίτερη φωνή, η οποία προϋπήρχε χρόνια τώρα. Η Ίρμα, ο Μάνιος, η Λούπη και η Πόπο είναι φοβερές περσόνες και είμαστε πολύ περήφανοι που έχουμε την ευκαιρία να τους υποδυθούμε.

–Β.Κ.: Μακάρι οι ερμηνείες μας να καταφέρουν να αγγίξουν την καθαρότητα στην πρόθεση, το ένστικτο, το δόσιμο, την αφοσίωση και το βαθύ συναίσθημα των ζώων. Μακάρι!

–Ε.Σ.: Αν θεωρούσα τα ζώα κατώτερα όντα θα φοβόμουν και για ξεπεσμό του ρόλου μου. Δεν είναι όμως. Απλά έχουν άλλες ποιότητες. Θέατρο κάνουμε άλλωστε και μπορούμε να στηριχτούμε και στη θεατρική σύμβαση.

–Η συμμετοχή των θεατών ενέχει κινδύνους και ρίσκα... είστε προετοιμασμένοι για αυτά; Σας δυσκολεύει αυτή η συνθήκη;

–Χ.Κ.: Λατρεύω τις διαδραστικές παραστάσεις και έχω μια ροπή προς αυτές (βλέπε «Όλα τα υπέροχα πράγματα»). Ωστόσο, χρειάζεται ετοιμότητα από μέρους μας και γρήγορα αντανακλαστικά αλλά και ένα συγκεκριμένο πλαίσιο στο οποίο συμμετέχουν οι θεατές, ώστε να νιώθουν και οι ίδιοι την απαιτούμενη ασφάλεια προκειμένου να μπορούν να συμμετέχουν χωρίς συστολή. Στη συγκεκριμένη παράσταση, οι θεατές συμμετέχουν σε πολύ επιλεγμένα σημεία, χωρίς να ανεβαίνουν στη σκηνή και παραμένοντας στη θέση τους. Η μέχρι στιγμής εμπειρία μας, μας λέει ότι ακόμα και οι πιο δύσκολοι θεατές απολαμβάνουν αυτό το κομμάτι της παράστασης.

–Β.Κ.: Την περιμένουμε με χαρά! Η «συνάντηση» αυτή έχει μεγάλο ενδιαφέρον κι ελπίζουμε να έχει κι αλήθεια!

–Ε.Σ.: Είμαστε έτοιμοι για κάθε πρόκληση. Είναι μια συναρπαστική διαδικασία που μας κρατάει σε ετοιμότητα.

 –Οι κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες εμάς των ανθρώπων πόσο επηρεάζουν και τα τετράποδά μας; Τι απαντάτε σε όσους λένε εδώ δεν έχουν να φάνε οι άνθρωποι;

–Χ.Κ.: Κυκλοφορούν κατά καιρούς μερικές φωτογραφίες στο διαδίκτυο, που απεικονίζουν έναν άστεγο να κοιμάται αγκαλιά με το κατοικίδιό του. Λέγοντας αυτό, δεν νομίζω πως χρειάζεται να προσθέσω κάτι άλλο. Όλοι οι κοινοί θνητοί, λίγο-πολύ, αντιμετωπίζουμε οικονομικές δυσκολίες, παρόλα αυτά από τη στιγμή που έχουμε αναλάβει την ευθύνη για μια ύπαρξη, οφείλουμε να είμαστε συνεπείς απέναντι σε αυτήν μέχρι το τέλος. Όσο για αυτούς που λένε «εδώ δεν έχουν να φάνε οι άνθρωποι τα ζώα θα σκεφτούμε;» είμαι πολύ περίεργη αν βοηθάνε τον συνάνθρωπό τους ή αν απλώς βγάζουν τη χολή τους και την τοξικότητά τους σε όποιον άλλον δεν ακολουθεί το δικό τους μοτίβο ζωής. Έτσι κι αλλιώς, ό,τι κι αν κάνεις σ’ αυτή τη ζωή, ακόμα κι αν είναι κοινώς αποδεκτό, πάντα κάποιος θα υπάρχει που είναι έτοιμος να πυροβολήσει.

–Β.Κ.: Πολλές φορές σκέφτομαι πως φτιάξαμε ένα κόσμο γεμάτο με ομορφιές, αλλά και με δυσκολίες και κυρίως να εξυπηρετεί μόνο τις ανθρώπινες ανάγκες, που και γι’ αυτές δεν είμαι και τόσο σίγουρος. Αν επιθυμούμε να συνεχίσουμε να αυτοκαλούμαστε ως το «ανώτερο είδος της φύσης» αυτός ως ρόλος έχει και ευθύνες και όχι μόνο δικαιώματα. Επίσης, δεν μπορώ να καταλάβω το «ή εσύ ή εγώ», μπορούμε, μια χαρά, όλοι μαζί! Ψυχραιμία και καλή πρόθεση να υπάρχει!

–Ε.Σ.: Οι κοινωνικό οικονομικές συνθήκες δεν μπορούν να δικαιολογήσουν βίαιες και κακοποιητικές συμπεριφορές. Ένας πραγματικός φιλόζωος οφείλει να έχει τις ίδιες ευαισθησίες και με τους ανθρώπους. Το «δεν έχουν να φάνε οι άνθρωποι» είναι συνήθως η πρόφαση αυτών που δεν αγαπούν τα ζώα.

–Όταν μεταξύ μας οι άνθρωποι δεν τα βρίσκουμε, περιμένουμε να τα πάμε καλά με τα ζώα;

–Χ.Κ.: Αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα και ένα μεγάλο άλλοθι που βρίσκουν οι άνθρωποι για να αποφύγουν τη συνύπαρξη τους με τα ζώα. Ωστόσο, πολλοί είναι αυτοί που ενώ δεν τα βρίσκουν με τους ανθρώπους, βρίσκουν καταφύγιο στη συντροφιά των κατοικίδιών τους. Το θέμα είναι να σεβόμαστε όλες τις υπάρξεις που συμβιώνουν μαζί μας σ’ αυτό τον πλανήτη. Κι αν ακόμη επιλέγουμε, να μην έχουμε στη ζωή μας κάποιο κατοικίδιο, τουλάχιστον να σεβόμαστε το δικαίωμά του στη ζωή. Είναι αδιανόητο στην εποχή μας να υπάρχουν περιστατικά κακοποίησης και βάναυσης θανάτωσης ζώων. Πιστεύω ακράδαντα πως αν κάποιος είναι ικανός να συμπεριφερθεί βάναυσα σε ένα ζώο, είναι εξίσου ικανός να κάνει το ίδιο σε έναν άνθρωπο.

–Β.Κ.: Ο Άνθρωπος, πραγματικά, είναι ένα τόσο ιδιόμορφο είδος, ικανό και για τη θηριωδία αλλά και για το θαύμα. Επιλέγω να πιστεύω στο εσωτερικό του ταξίδι και πως η διελκυστίνδα που παλεύει μέσα του να κινείται πάντα προς το καλό, ή τουλάχιστον να το προσπαθεί.

–Ε.Σ.: Σ’ έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι είναι απαθείς μεταξύ τους δύσκολο. Κυρίως γιατί η εγωκεντρική φύση του ανθρώπου τον κάνει να πιστεύει ότι τα ζώα δημιουργήθηκαν για εκείνον και έτσι έχει το δικαίωμα να τους φέρεται με οποίο τρόπο θέλει.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Ομάδα Δραματουργίας / Στίχοι Τραγουδιών: Λέα Μαλένη, Χριστίνα Κωνσταντίνου. Τελική Δραματουργική Επεξεργασία / Σκηνοθεσία: Λέα Μαλένη. Πρωτότυπη Μουσική: Χριστίνα Αργύρη. Σκηνικά / Κοστούμια: Λάκης Γενεθλής. Σχεδιασμός Φωτισμού: Παναγιώτης Μανούσης. Κίνηση/Χορογραφία: Ήβη Χατζηβασιλείου, η σκηνοθέτις και οι ηθοποιοί της παράστασης. Βοηθός Σκηνοθέτη: Ελένη Αναστασίου. Ενορχήστρωση: Jean-Paul Sacy
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ:
Βαλεντίνος Κόκκινος, Χριστίνα Κωνσταντίνου, Μαριλύ Μήλια, Ελένη Σιδερά, Μαρίλια Χαριδήμου, Άγγελος Χατζημιχαήλ. Έκτακτη συμμετοχή: Λέα Μαλένη. Συμπληρωματικοί ρόλοι / χειρισμός κουκλών: Παναγιώτα Πέτρου, Μιχάλης Κολοκοτρώνης


ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ: 28, 29, 30 Δεκεμβρίου και 2, 3, 5, 6, 7, 8 Ιανουαρίου 2023, 8:30 μ.μ.
ΧΩΡΟΣ: Wherehaus 612 (Μιχαήλ Κουσουλίδη 5, Παλλουριώτισσα)

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ / ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ: 70000138 ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: www.tickethour.com.cy και σε όλα τα υποκαταστήματα της ACS COURIER

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
Θέατρο  |  Χορός  | 
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση