ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

O Oιδίποδας στο ντιβάνι

Σε ένα τοπίο λοιμού, ο βασιλιάς της Θήβας, επιχειρεί να μάθει την αιτία που όλος ο λαός του «νοσεί»

Kathimerini.gr

ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΛΑΚΑΣΑ

«Θέλω να μάθω», «Την αμαρτία σου την αγκαλιάζεις», «Αχ, τι άγριο πράγμα η γνώση, όταν δεν βοηθάει αυτόν που ξέρει», «Αιώνια δύναμη έχει η αλήθεια». Φράσεις διάσπαρτες που υποδηλώνουν την εσωτερική δαιδαλώδη διαδρομή του Οιδίποδα, τις αμφιταλαντεύσεις του «προς τη γνώση, τη δυσκολία που έχει η ομολογία της γνώσης, και την αντίσταση του ανθρώπινου όντος να γνωρίσει ολοκληρωτικά τον εαυτό του», όπως λέει ο σκηνοθέτης Δημήτρης Καραντζάς.

Σε ένα τοπίο λοιμού, ο βασιλιάς της Θήβας, επιχειρεί να μάθει την αιτία που όλος ο λαός του «νοσεί». Η τελική απάντηση επώδυνη: η αρρώστια είναι ο ίδιος. Ο Καραντζάς έστησε μια σύνθεση βασισμένη στον «Οιδίποδα Τύραννο» του Σοφοκλή και στο σενάριο του Πιερ Πάολο Παζολίνι για την ομώνυμη ταινία. Η παράσταση αποτελεί συνέχεια της έρευνας που ξεκίνησαν με τη Θεοδώρα Καπράλου (η οποία έκανε τη διασκευή) το 2017 με τη «Μήδεια» – έρευνα που έχει σκοπό «να ψηλαφήσει τους “τραγικούς ήρωες” από απόσταση αναπνοής και να διερευνήσει τις άλεκτες περιοχές που ενυπάρχουν στα επιχειρήματά τους», όπως λέει ο ίδιος.

Στη φετινή δουλειά, η σύνθεση του Σοφόκλειου λόγου με τους ψυχολογικούς φωτισμούς της ιστορίας από τον Παζολίνι δίνει ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα, που αγγίζει τον θεατή, επιτρέποντάς του να κάνει ένα βήμα πέρα από την απλή παρακολούθηση του θρίλερ της αποκάλυψης του Οιδίποδα. Οι τρεις ηθοποιοί λειτουργούν εναλλάσσοντας ρόλους, αλλά το πρόσωπο του Οιδίποδα έφερε στη σκηνή ο ταλαντούχος Μιχάλης Σαράντης. Ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης μετουσίωσε με καθαρότητα τη σκηνοθετική γραμμή, σε αυτό το δύσκολο παιχνίδι ρόλων.

Η Μαρία Κεχαγιόγλου, με υπέροχο ρυθμό, ήταν σπουδαία. Στενή συνεργάτις του Καραντζά περιέγραψε αδρά την προσπάθεια της Ιοκάστης να προστατεύσει τον γιο της, και τον εαυτό της. Στη σκηνή που μαζί με τον Οιδίποδα-Σαράντη μιλούν στα... κρυφά, αναζητώντας «ένα καταφύγιο που να είναι πραγματικά προστατευμένοι από τον κόσμο», καθώς και στη στιγμή της αποκάλυψης της αλήθειας για τον φονιά του Λάιου, είναι συγκλονιστική. Οι ήρωες μοιάζει να αποσύρονται ηττημένοι από τη γνώση. Ωστόσο, όπως λέει η παράσταση, «αξίζει να παραδίδουμε τη μόνη μας ζωή στους φόβους;».

Η παράσταση παρουσιάζεται σε θέατρα της Αττικής και της Περιφέρειας.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση

X