ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Οι σημερινοί νέοι, θεατές και πολίτες του αύριο

Ο στιχουργός Σταύρος Σταύρου μιλάει στην «Κ» για τη δημιουργία Κυπριακού Κέντρου για Παιδιά και για Νέους

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Ο στιχουργός και φιλόλογος Σταύρος Σταύρου θέλει να δημιουργήσει το Κυπριακό Κέντρο Θεάτρου για Παιδιά και για Νέους, με στόχο την προώθηση του συγκεκριμένου πεδίου και όπως λέει η δημιουργία του θα δώσει μια άλλη δυναμική «πιστεύω ότι θα μας βοηθήσει κυρίως στο κομμάτι της εξωστρέφειας». Στη συνέντευξή του στην «Κ» λέει ότι διαπιστώνει ότι το ενδιαφέρον του κοινού για το θέατρο για παιδιά και για νέους έχει αυξηθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια «Ως αποτέλεσμα, βλέπουμε όλο και περισσότερες παραγωγές να γίνονται, ενώ το επίπεδο ανεβαίνει συνεχώς. Βέβαια, υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν». Η επίσημη ανακοίνωση για την ίδρυση του Κυπριακού Κέντρου θα γίνει σε εκδήλωση για το θέατρο για παιδιά και για νέους που θα πραγματοποιηθεί στις 28 Σεπτεμβρίου, στο Κέντρο Εικαστικών Τεχνών CVAR. 

  

–Σταύρο, πώς προέκυψε η ιδέα για τη δημιουργία ενός κυπριακού κέντρου για την ανάπτυξη του θεάτρου για παιδιά και για νέους στην Κύπρο;

Τα τελευταία δύο χρόνια είχα τη χαρά να γράψω τους στίχους αλλά και να αναλάβω την επιμέλεια της παραγωγής για δύο παραστάσεις για παιδιά που ταξίδεψαν στην Κίνα και συμμετείχαν στο Shanghai International Arts Festival, το μεγαλύτερο φεστιβάλ τεχνών της χώρας. Ήταν μια υπέροχη εμπειρία, που πιστεύω ότι άφησε ανεξίτηλα τα ίχνη του σε όλους όσοι τη ζήσαμε. Επιστρέφοντας, λοιπόν, από την Κίνα, ξεκίνησα να ψάχνω περισσότερο το σκηνικό σε σχέση με το θέατρο για παιδιά και για νέους όπως διαμορφώνεται παγκοσμίως, αλλά και τις ευκαιρίες που υπάρχουν για κυπριακές θεατρικές ομάδες και πρόσωπα να ταξιδέψουν στο εξωτερικό, να ζήσουν καινούργιες εμπειρίες, να μοιραστούν σκέψεις και προβληματισμούς με ανθρώπους από άλλες χώρες, αλλά και να παρουσιάσουν τη δουλειά τους. Η αλήθεια είναι ότι στο κομμάτι της εξωστρέφειας υστερούμε αρκετά στην Κύπρο. Αυτό, σε συνδυασμό με την ανάγκη που σίγουρα υπάρχει για να προωθηθεί περαιτέρω το θέατρο για παιδιά και για νέους εντός της Κύπρου, οδήγησαν στην ιδέα για δημιουργία του κέντρου. Το Κυπριακό Κέντρο Θεάτρου για Παιδιά και Νέους θα γίνει μέλος του Assitej International, του διεθνούς οργανισμού για το θέατρο για παιδιά και νέους, που αριθμεί πάνω από 90 χώρες-μέλη. Αυτό θα δώσει στην προσπάθεια που κάνουμε μια άλλη δυναμική και πιστεύω ότι θα μας βοηθήσει κυρίως στο κομμάτι της εξωστρέφειας.

 

–Διοργανώνεις και μία πρώτη ημερίδα/εκδήλωση, είναι τροχιοδεικτική απ’ ό,τι είδα…

Η εκδήλωση αυτή θα προηγηθεί της ιδρυτικής συνέλευσής μας και στο πλαίσιό της θα ανακοινωθεί επίσημα η ίδρυση του Κέντρου, ενώ θα παρουσιαστεί και το λογότυπό μας. Η εκδήλωση έχει θέμα «Θέατρο για Παιδιά και Νέους: Εκεί που φτιάχνεται το αύριο…» και θα πραγματοποιηθεί στις 28 Σεπτεμβρίου στο Κέντρο Εικαστικών Τεχνών και Έρευνας CVAR, στη Λευκωσία. Στόχος μας είναι να συζητήσουμε θέματα που έχουν να κάνουν με το θέατρο για παιδιά και για νέους, τις προκλήσεις που ο χώρος αντιμετωπίζει λόγω της πανδημίας, αλλά και τη σχέση του παιδιού ή του εφήβου με τον πολιτισμό γενικότερα. Θα υπάρξουν τοποθετήσεις από την Επίτροπο Προστασίας των Δικαιωμάτων του παιδιού κυρία Δέσπω Μιχαηλίδου, την υπεύθυνη του Τμήματος Θεατρικής Ανάπτυξης του ΘΟΚ κυρία Μαρίνα Μαλένη, τη θεατρολόγο και σκηνοθέτρια κυρία Ελένη Αναστασίου, καθώς και την ιδρύτρια και διευθύντρια του Μουσείου Παραμυθιού κυρία Βίκυ Μπαλωμένου. Θα συμμετάσχουν, επίσης, μέλη της ομάδας Εφήβων Συμβούλων της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού.

 

–Δεν φοβάσαι το εγχείρημα αυτό, μπορεί να είναι βιώσιμο υπό τις παρούσες συνθήκες; Είχαν γίνει και παλαιότερα προσπάθειες…

Τους τελευταίους μήνες είχα την ευκαιρία να μιλήσω με εκπροσώπους διαφόρων εθνικών κέντρων του Assitej σε όλο τον κόσμο. Είδα ανθρώπους με όρεξη για δουλειά, με όμορφες ιδέες και με πολλή αγάπη για το αντικείμενό τους. Αυτά θεωρώ ότι θα είναι και τα δικά μας «όπλα» στην προσπάθεια που κάνουμε. Αν και υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος να καλυφθεί, τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει αρκετά βήματα προς τα εμπρός σε σχέση με το θέατρο για παιδιά και για νέους. Θεωρώ ότι οι συνθήκες έχουν πια ωριμάσει και ότι ενωμένοι μπορούμε να πετύχουμε τους στόχους που έχουμε θέσει.

 

–Ποιοι είναι οι στόχοι που έχεις θέσει και ποιο είναι το όραμά σου;

Όπως έχω προαναφέρει, οι στόχοι μας βασίζονται σε δύο βασικούς πυλώνες. Ο ένας είναι η περαιτέρω προώθηση του θεάτρου για παιδιά και για νέους εντός της Κύπρου και ο δεύτερος είναι η έμφαση στην εξωστρέφεια. Σε σχέση με τον πρώτο πυλώνα, θα επιδιώξουμε να φέρουμε κοντά όλους τους επαγγελματίες του χώρου, θα προωθήσουμε την έρευνα σε σχέση με το αντικείμενο, θα επενδύσουμε στην εκπαίδευση των επαγγελματιών και θα επιδιώξουμε την ενίσχυση της σχέσης μεταξύ των θεατρικών ομάδων με το κοινό. Σχετικά με το κομμάτι της εξωστρέφειας, θα γίνει μια προσπάθεια ενίσχυσης της παρουσίας της χώρας μας στο εξωτερικό, μέσω της συμμετοχής επαγγελματιών σε διεθνή συνέδρια και φεστιβάλ, ενώ θα επιδιώξουμε να έχουμε μια ενεργή παρουσία στις δράσεις του Assitej International. Δεν σας κρύβω ότι η δημιουργία ενός διεθνούς φεστιβάλ τεχνών για παιδιά και για νέους στην Κύπρο στριφογυρίζει εδώ και καιρό στο μυαλό μου και θα είναι ένας από τους στόχους του Κέντρου για τα επόμενα χρόνια.

 

Ο σεβασμός προς τον πολιτισμό

ξεκινάει από τις πολύ μικρές ηλικίες

 

–Ποιες ελλείψεις νιώθεις ότι υπάρχουν όσον αφορά το θέατρο για παιδιά και νέους;

Με μεγάλη χαρά διαπιστώνω ότι το ενδιαφέρον του κοινού για το θέατρο για παιδιά και για νέους έχει αυξηθεί αισθητά τα τελευταία χρόνια. Ως αποτέλεσμα, βλέπουμε όλο και περισσότερες παραγωγές να γίνονται, ενώ το επίπεδο ανεβαίνει συνεχώς. Βέβαια, υπάρχουν πολλά που πρέπει να γίνουν. Θεωρώ ότι πρέπει να ρισκάρουμε περισσότερο, να πειραματιστούμε σε σχέση με τη φόρμα, αλλά και να διευρύνουμε τη θεματολογία των παραστάσεων. Θα πρέπει, επίσης, να δώσουμε περισσότερη έμφαση στο θέατρο που απευθύνεται στους εφήβους και που αφορά τα θέματα που απασχολούν τη σημερινή νεολαία. Επίσης, θα πρέπει να ασχοληθούμε περισσότερο με τη συζήτηση που γίνεται με ένα παιδί ή έναν έφηβο πριν και μετά την παράσταση, είτε στον χώρο του σχολείου είτε στο σπίτι. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ανάμεσα στα σημερινά παιδιά και τους νέους βρίσκονται τόσο οι αυριανοί καλλιτέχνες, όσο και το αυριανό ενήλικο κοινό. Ανάμεσά τους βρίσκονται, επίσης, και οι άνθρωποι που στο μέλλον θα κληθούν να λάβουν πολιτικές αποφάσεις που έχουν να κάνουν με τον πολύπαθο χώρο του πολιτισμού. Η καλλιέργεια ενός κοινού που να αγαπάει τον πολιτισμό είναι, πιστεύω, ένας από τους πιο σημαντικούς ρόλους που έχει να παίξει το θέατρο για παιδιά και νέους. Ο σεβασμός προς τον πολιτισμό ξεκινάει από τις πολύ μικρές ηλικίες και μόνο όταν αυτός ο σεβασμός εδραιωθεί δεν θα χρειάζεται οι άνθρωποι του πολιτισμού να διεκδικούν συνεχώς τα αυτονόητα. Μιλώντας για τις διεκδικήσεις αυτές, η έλλειψη πόρων είναι σίγουρα ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν όσοι ασχολούνται με το θέατρο για παιδιά και νέους. Στόχος μας είναι μέσα από το Κέντρο να βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή τόσο με τον δημόσιο όσο και με τον ιδιωτικό τομέα, για να δούμε τρόπους με τους οποίους ο χώρος θα μπορεί να στηριχτεί περαιτέρω.

  

–Έχεις κάνει επαφές φορείς, ποιες είναι οι αντιδράσεις τους;

Είχα ήδη συναντήσεις με αρκετούς επαγγελματίες που ασχολούνται με τον χώρο του θεάτρου για παιδιά και νέους στην Κύπρο: θέατρα, ομάδες, αλλά και φυσικά πρόσωπα. Στόχος μου είναι να συναντηθώ και με τους υπόλοιπους πριν από την ιδρυτική συνέλευσή μας. Η αλήθεια είναι ότι όλοι ανεξαιρέτως υποδέχτηκαν την ιδέα με ενθουσιασμό και είναι πρόθυμοι να συμβάλουν με κάθε δυνατό τρόπο στην προσπάθεια που θα γίνει. Πιστεύω ότι οι επαγγελματίες που ασχολούνται με το θέατρο για παιδιά και νέους διψούν για πρωτοβουλίες που έχουν να κάνουν με το αντικείμενό τους, το οποίο πολλές φορές βρίσκεται σε δεύτερη μοίρα σε σχέση με το θέατρο για ενήλικες θεατές. Είναι πολύ σημαντικό να είμαστε ενωμένοι σε αυτή την προσπάθεια και πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε.

  

–Θα είχε ενδιαφέρον η ενδυνάμωση της παιδικής σκηνής από τον ΘΟΚ.

Η Σκηνή 018 του ΘΟΚ έχει παρουσιάσει πολύ όμορφες παραστάσεις τα τελευταία χρόνια και έχει συμβάλει καθοριστικά στην ανάπτυξη του θέατρου για παιδιά και νέους στη χώρα μας. Προσωπική μου επιθυμία είναι η σκηνή αυτή να παρουσιάζει δύο παραγωγές τον χρόνο, μία που να απευθύνεται σε εφήβους και μία που να απευθύνεται σε παιδιά μικρότερων ηλικιών. Βέβαια, εδώ και ένα χρόνο τα μέλη της ομάδας στην οποία ανατέθηκε η καλλιτεχνική επιμέλεια των δράσεων στις Αποθήκες του ΘΟΚ (με επικεφαλής τον Γιάννη Καραούλη και την Ελένη Μολέσκη) έχουν κάνει εξαιρετική δουλειά σε σχέση με το θέατρο για εφήβους. Τόσο οι παραστάσεις, όσο και τα εργαστήρια και οι υπόλοιπες δράσεις ήταν εξαιρετικά υψηλού επιπέδου και έδωσαν μια καινούρια πνοή στο εφηβικό θέατρο, που πολλές φορές στην Κύπρο περνά σε δεύτερη μοίρα, λόγω της έμφασης που δίνουμε στο θέατρο για μικρότερα παιδιά. Αξίζουν συγχαρητήρια τόσο στα παιδιά, όσο και στον ΘΟΚ που τους επέλεξε. Εγώ προσωπικά θα ήθελα να δω τον ΘΟΚ να επενδύει περισσότερο και στο θέατρο για όλη την οικογένεια και ειδικά στο μιούζικαλ, το οποίο είναι ένα είδος που λείπει από το θεατρικό τοπίο της Κύπρου.

 

 –Θεατρική παιδεία και σχολεία, (σχολικοί θεατρικοί αγώνες, θεατρική αγωγή)… είναι αρκετά, ποια βήματα νομίζεις ότι πρέπει να γίνουν ακόμα;

Η πρώτη μου ουσιαστική επαφή με το θέατρο ήταν όταν συμμετείχα ως μαθητής στην παράσταση με την οποία το σχολείο μου είχε λάβει μέρος στους Αγώνες Σχολικού Θεάτρου. Τότε μάλιστα είχαμε πάρει το πρώτο βραβείο και εκπροσωπήσαμε την Κύπρο στους Πανελλήνιους Αγώνες. Όσοι ασχολούνται με το σχολικό θέατρο στην Κύπρο, τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και τα παιδιά, είναι εξαιρετικά τυχεροί που στο τιμόνι του τομέα θεατρικής ανάπτυξης βρίσκεται ένας άνθρωπος όπως η Μαρίνα Μαλένη, που αγαπάει πραγματικά το αντικείμενό της και δουλεύει με πάθος για αυτό. Η Μαρίνα είναι ένα διαμάντι για το κυπριακό θέατρο και θεωρώ ότι το έργο που έχει επιτελέσει και επιτελεί έχει συμβάλει καθοριστικά στη θεατρική ανάπτυξη του τόπου μας. Με μεγάλη μου χαρά βλέπω τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές στα σχολεία να αφιερώνουν χρόνο και να δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό για να παρουσιάσουν όμορφες δουλειές στο πλαίσιο των Αγώνων. Και οι δύο αυτές ομάδες θέλουμε να έχουν ενεργό ρόλο στις δράσεις του Κέντρου και πιστεύω ότι μπορούν να συμβάλουν σε μεγάλο βαθμό στην επίτευξη των στόχων που έχουμε θέσει. Ο Assitej δεν ασχολείται μόνο με το θέατρο για παιδιά και εφήβους, αλλά και με το θέατρο από παιδιά και εφήβους. Συνεπώς, πιστεύω ότι σε συνεργασία με το Τμήμα Θεατρικής Ανάπτυξης του ΘΟΚ, θα μπορούσαμε να διερευνήσουμε τους τρόπους με τους οποίους οι παραστάσεις του σχολικού θέατρου μπορούν να φτάσουν σε ακόμα μεγαλύτερο κοινό και -γιατί όχι- στο εξωτερικό!

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση

X